Marine Power Drechtsteden


De binnenvaart vraagt om een unieke benadering

Over de Euro- Stage V voor de binnenvaart is de afgelopen tijd al veel geschreven. We weten allemaal dat de emissie eisen van de binnenvaart-motoren strenger gaan worden; per 1 januari 2019 moeten nieuw aangeschafte hoofd- en hulpmotoren in de binnenvaart met een vermogen onder de 300 kW voldoen aan Stage V. Voor de nieuwe hoofd- en hulpmotoren met een vermogen boven de 300 kW gaan de Stage V emissie-eisen per 1 januari 2020 in.


Wat betekent dit vooruitzicht voor Marine Power Drechtsteden en uiteindelijk voor jou als binnenvaartondernemer? Wij gaan hierover in gesprek met Dennis van Wijlen, directeur van Marine Power Drechtsteden.

Kun je iets vertellen over Marine Power Drechtsteden?

Als jong bedrijf zijn we constant bezig om onszelf te verbeteren; niet alleen op productniveau maar ook op serviceniveau door o.a. het opleiden en bijscholen van onze monteurs. Vanuit onze moderne werkplaats in Dordrecht ontwikkelen en leveren wij energieoplossingen om aan de strengere milieueisen te kunnen voldoen zonder het belang van de klant uit het oog te verliezen. Wij zijn officieel Cummins dealer en bieden onze klanten een allround service: We verzorgen de hermotoriseringen van de voortstuwingsmotoren, verkopen keerkoppelingen en installeren/onderhouden generatorsets, ladingpompen, boegschroefmotoren en hybride systemen.

Welke rol heeft Marine Power Drechtsteden gespeeld bij de ontwikkeling van een nieuwe energieoplossing?

Toen het bekend werd dat deze strengere wetgeving eraan zat te komen was dat voor ons wel even schakelen. Als dealer van Cummins motoren leveren wij aan de maritieme sector. Voor Cummins is dit slechts een klein onderdeel van hun totale omzet. De maritieme sector, en zeker de binnenvaart vraagt om een unieke benadering.

Om een nieuw product te laten ontwikkelen en te certificeren heb je een grote afzetmarkt nodig en dit ontbreekt.


Gelukkig kregen wij als Marine Power Drechtsteden de opdracht om mee te denken met het ambitieuze project Watertruck+. Dit heeft ervoor gezorgd dat wij de volledige medewerking van Cummins kregen tijdens onze zoektocht naar een passende energieoplossing.

Kun je iets meer vertellen over Watertruck+?

Watertruck+ is een innovatief Europees project, opgezet om met zichzelf voortstuwende duwbakken het vrachtvervoer te stimuleren over de kleinere waterwegen (CEMT I-IV). Op deze wijze worden de binnenwateren aangesloten op het TEN-T-netwerk.

De casco’s zijn afgebouwd door CCM3 uit Werkendam en wij mochten een passende energieoplossing voor Watertruck+ ontwikkelen. In samenwerking met een aantal betrouwbare partners hebben wij, op basis van de al bewezen voortstuwingstechnieken, een Stage V / Euro VI compliant gemaakte aandrijving voor Watertruck+ kunnen realiseren.

We hebben deze energieoplossing door verschillende instanties, waaronder SGS, laten testen en met succes! Daarmee is Watertruck+ het eerste project dat voldoet aan de Euro VI en Stage V norm, iets waar we enorm trots op zijn. Daarnaast is deze unieke energieoplossing volledig demontabel waardoor de complete machinekamer ‘eenvoudig’ van de ene naar de andere duwbak kan worden overgezet.

Waar liggen voor jou de kansen en uitdagingen in 2019?

Onze rol als dealer van Cummins motoren is de laatste tijd erg veranderd. Wij spelen meer een adviserende rol en ik verwacht dat deze trend zich in de toekomst verder voort gaat zetten. Wij verkopen niet alleen producten maar ook onze kennis. Naast de technische productinnovaties houden we ons ook bezig met het monitoren van onze producten. Onlangs hebben wij de MPD Fleetmanager geïntroduceerd.


De MPD Fleetmanager verzamelt veel bruikbare informatie.

Zo kun je de positie, de snelheid, het brandstofverbruik en alarmeringen aan boord van schepen op afstand bekijken en monitoren. Met deze data krijg je niet alleen meer inzicht in de prestaties van het schip maar kun je vooraf ook allerlei scenario’s beter in kaart brengen. Je kunt bijvoorbeeld vooraf beter bepalen wanneer er onderhoud vereist is, zo kunnen de kosten en de downtime van het schip beperkt worden. Wij kunnen als Marine Power Drechtsteden deze informatie gebruiken bij het aansturen van onze mensen, een echte win-win situatie.

Met Watertruck+ hebben we bewezen dat het technisch mogelijk is om aan de strengere milieueisen te voldoen maar de instanties die onze energieoplossingen moeten certificeren zijn er nog helemaal niet klaar voor. Zij lopen achter de feiten aan en de certificering mogen ze niet afgeven voor deze innovatieve oplossingen. Een absurde situatie waarmee de scheepvaart enorm wordt benadeeld! Ik ben benieuwd welk effect dit gaat krijgen op de sector.

Welk advies heb je voor de varende ondernemer?

Voordat je kiest voor een energieoplossing, bekijk dan eerst je vaarprofiel en maak op basis hiervan een keuze. Verdiep je in wat gaat komen op gebied van regel- en wetgeving, hoe lastig dit soms ook kan zijn!