Het groeiend succes van Aqualiner:

Een onmisbaar duurzaam vervoersalternatief

Sinds de zomer van 2017 heeft de haven van Antwerpen een nieuw openbaar vervoersmiddel: DeWaterbus. Met het inzetten van deze veerdiensten wordt er gezorgd voor een duurzaam vervoersalternatief. DeWaterbus is een doorslaand succes, sinds de lancering heeft DeWaterbus ruim 330.000 reizigers vervoerd. Eind vorige maand zijn er twee nieuwe waterbussen toegevoegd aan de vloot; de Aqua Jade en Aqua Emerald en staat de teller nu op zes waterbussen. Dit jaar wordt er verdere groei verwacht. Wij gaan in gesprek met Gerbrand Schutten, directeur van Aqualiner BV, exploitant van DeWaterbus.

Hoe is het concept van DeWaterbus ontstaan en welke rol speelt Aqualiner hierin?

Het project ‘DeWaterbus’ is in 2016 ontstaan. Port of Antwerp en de stad Antwerpen hadden een besluit genomen en haalbaarheidsonderzoek gestart naar de potentie en mogelijkheden voor het Openbaar Personenvervoer over de rivier de Schelde. Er werd gekeken naar het Nederlandse voorbeeld; De Waterbus en het Engelse project ‘Thames Clippers’. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een grootscheepse wegenwerkenproject waarbij een breed scala aan alternatieve mobiliteitsmaatregelen worden gepresenteerd.

In de zomer van 2016 hebben we een 4-daagse pilot georganiseerd waarbij we twee Nederlandse waterbus schepen hebben ingezet. Dit concept en ruim 7.000 enthousiaste gebruikers resulteerde in een aanbesteding waar wij, Aqualiner BV, de winnaar van werden.


Wij zijn sinds 1999 actief in de OV sector over water en hebben onze kennis en expertise gedeeld met de Belgische autoriteiten. Kennis over technische, operationele, financiële en commerciële aspecten van deze bijzondere veeroperaties. Vooral omdat varen met snelvarende schepen wezenlijk anders is dan het exploiteren van traditionele veerverbindingen.

DeWaterbus is een mooi voorbeeld van pionierswerk; Hoe hebben jullie ervoor gezorgd dat mensen gebruik zijn gaan maken van deze duurzame manier van reizen?

De auto laten staan is een beslissing die niet zomaar wordt genomen. Een dergelijk vervoersmiddel- en dienst moet allereerst betrouwbaar en veilig zijn. Daarnaast zijn de factoren reistijd, tarieven en comfort doorslaggevend. Als dagelijkse reiziger wil je op de lange termijn ook zelf de meerwaarde zien en ervaren dat je met deze manier van reizen sneller en goedkoper op de plaats van bestemming kunt komen dan bijvoorbeeld met de auto. Een goede marketing- en communicatiestrategie vormt de basis van het succes. Iedere dag moeten potentiele reizigers worden gewezen op deze manier van reizen.

Het campagneteam, bestaand uit mensen van de Stad Antwerpen, Port of Antwerp en een aantal geselecteerde bureaus, werkt hard aan het overbrengen van deze boodschap. Inmiddels zijn er aantal geweldige campagnes uitgevoerd waarbij aan elk detail is gedacht, van billboards in de stad tot aan een zeer uitgebreide online campagne.

De onlangs gedoopte schepen zijn in samenwerking met Damen Shipyards ontwikkeld en gebouwd.

Wat zijn volgens jou de belangrijkste (technische) innovaties aan boord?

Deze twee schepen zijn volledig van kunststof gebouwd. Ik ben zeer positief over de voordelen van het bouwen in kunststof. Doordat de schepen lichter zijn, is er minder motorvermogen nodig en daardoor dus ook minder brandstofverbruik. Naast dit voordeel, heb je ook meer vormvrijheid tijdens de bouw en dan met name het ontwerp van de rompvorm. Schepen die gemaakt zijn van kunststof zijn makkelijker in onderhoud en reparaties. Kortom; het past perfect bij onze strategie waarin duurzaamheid een belangrijk speerpunt is. ’t Was geen makkelijk bouwproces, een nieuwe ontwikkeling vraagt meestal ook om aanpassingen of wijzigingen op het gebied van wet- en regelgeving.

Kun je iets meer vertellen over jullie plannen op het Albertkanaal?

Langs het Albertkanaal liggen een aantal grote voorsteden met veel inwoners. Deze omgeving is daardoor erg filegevoelig en dit wordt extra versterkt door de werkzaamheden aan het wegennetwerk, voornamelijk door de aanleg van de Oosterweelverbinding. Dit is een van de grootste infraprojecten van Europa in dit decennium. Via DeWaterbus bieden wij de mensen een heel goed alternatief om toch snel en comfortabel in de stad of het havengebied te geraken. Het meest unieke van dit project is dat de tweede fase zal worden uitgevoerd met schepen die geheel elektrisch zullen zijn.