Special


De 3 pijlers van Chemgas Shipping:

Inzetbaarheid, flexibiliteit en duurzaamheid

01


Uitgelicht: Mgs Alize

02


mgs Alize, mgs Aurora en mgs Autan zijn mede mogelijk gemaakt door deze leveranciers

03


In gesprek met Etienne Wesselman,

Commercial Director Chemgas Shipping

04


Uitgelicht: Mgs Aurora

05


In gesprek met de heren van TeamCo Shipyard, over de levering van deze bijzondere schepen

06


Uitgelicht: Mgs Autan

01

mgs Alize

Op 28 juni 2018 is in Rotterdam de nieuwste LPG-tanker van Chemgas Shipping gedoopt: Alize. De 110 meter lange en 11,40 meter brede Alize is het eerste schip uit een serie van drie. Het schip is ook voor laag water goed uitgerust en kan met een diepgang van 2,75 mtr, 2.800 m3 laden.

De leveranciers


Bouw casco's.

Levering casco's.

Levering complete schepen.

Voormasten

type Improval.

Boeg- en achterankerlieren, ankers, ankerdamkettingen en ankerdraden.

Voor- en achter afdichtingen (GS seals) en watergesmeerd, NCB asloopbussen t.b.v. voor- en achterlagers. Staaflagers t.b.v. voor- en achterzijde schroefas en diverse componenten voor het watersmeersysteem.

Stuurpanelen, intelligente brandstof besparende verbruiksindicators, hydraulisch aggregaten, roeraandrijvingen, hydrodynamische profielroeren, hydrospoilers, straalbuizen, schroeven en aan elk schip 2 stuks Van der Velden® FLEX Tunnels.

Levering van 75 kVA asgenerators en

Levering en installatie van hogedruk- en zuig leidingen en slangen.

Schroefasinstallaties.

Smeerolie haspelsets,

VICTOR zwart water pompen met versnijder,

frequentiegeregelde hydrofoors met luchtgekoelde regelaars en gasolie trimpompen.

Aan ieder schip de voortstuwingsmotor type: Caterpillar 3512c, maximaal Continu Vermogen 1194 kW (1600 bhp) bij 1600 tpm.

Aan ieder schip; de complete elektrische installatie inclusief 2-draads databesturing, monitoringsysteem met touchscreenbediening, compleet nautisch pakket, camerasysteem, complete airco installatie, satellietsysteem,tankmeetsysteem, Ecdis Inland Viewer, en AIS installatie.

03

Chemgas Shipping

Regeren is vooruit zien

Etienne Wesselman, Commercial Director bij Chemgas Shipping vertelt ons meer over het bedrijf Chemgas en de toevoeging van drie gloednieuwe schepen aan de veelzijdige vloot.

Kun je ons iets meer vertellen over de Chemgas Shipping?

Chemgas Shipping werd opgericht in 1965 als joint venture tussen Van Ommeren en Thyssen-Bornemisza. Wij zijn een binnenvaartrederij en toonaangevend in het vervoeren van gas over water. Wij vervoeren voornamelijk onze producten in het ARA gebied en langs de Rijn. Sinds 1985 zijn wij ook actief in de Europese kustvaart en hebben we hiermee ons vaargebied naar zee uitgebreid. Vanaf dat moment bieden wij onze klanten de volledige transportketen van zeehaven tot binnenhaven.

Vanaf 2003 maakt Chemgas Shipping deel uit van de Duitse Jaegers Group. Wij werken vanuit onze kantoren in Rotterdam en Luxemburg en hebben eigen afdelingen voor techniek, kwaliteit en veiligheid, crewing en chartering. Onze vloot bestaat momenteel uit 27 binnenvaart LPG tankers en 13 zeegaande LPG tankers. Onze missie en visie is; wij willen een betrouwbare partner voor de petrochemische industrie zijn door het hanteren van de hoogste standaarden op het gebied van veiligheid en milieu. Dit houdt in dat wij streven naar geen persoonlijk letsel, geen ongevallen en het respecteren van het milieu.

Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot markleider binnen Europa. Wat zijn de verdere ambities?

Het doel is om de positie van Chemgas Shipping te consolideren en waar mogelijk verder uit te bouwen. De gasmarkt is echter van een relatief beperkte omvang in vergelijking met de andere binnenvaarttanker segmenten. Het is daarom zaak om onze vlootomvang zo goed mogelijk te laten aansluiten op de vraag vanuit de markt.

In een korte tijd heeft Chemgas Shipping drie schepen laten bouwen. Wat was de motivatie voor deze beslissing?

De belangrijkste motivatie was om onze vloot up-to-date te houden. Dat wil zeggen dat deze nieuwe schepen onze oudere schepen zullen vervangen. Met deze toevoeging verbeteren wij onze inzetbaarheid en flexibiliteit.

Wat kun je vertellen over de samenwerking met TeamCo Shipyard en over de bijzonderheden van deze drie schepen?

De samenwerking met TeamCo is bijzonder prettig en professioneel verlopen. De schepen zijn precies volgens planning in de vaart gekomen en voldoen volledig aan onze verwachtingen. Wij hebben tijdens de ontwerpfase veel aandacht besteed aan het verhogen van de efficiëntie. Dit zien wij terug in een gunstig brandstofverbruik en daarmee samenhangende lagere emissies. Dit hebben wij bereikt door o.a. een geoptimaliseerde rompvorm en andere duurzame technieken. Verder zijn deze schepen geschikt gemaakt voor het varen bij laag water, deze schepen kunnen langer en met meer lading doorvaren.

“Tijdens de ontwerpfase is er
veel aandacht besteed aan het verhogen
van de efficiëntie.”

Etienne Wesselman, Commercial Director bij Chemgas Shipping

Hoe zie je de toekomst van de sector en welke rol speelt Chemgas Shipping hierin?

De toekomst van de sector zal altijd de nodige uitdagingen kennen. Zo staat de sector momenteel voor de uitdaging om de emissies verder terug te brengen door middel van CCR Stage V motoren welke vanaf 2020 bij nieuwbouw of hermotorisering geïnstalleerd moeten worden. Op dit moment zijn dergelijke (gecertificeerde) motoren echter nog niet beschikbaar. Een andere uitdaging is om voldoende aanwas van gekwalificeerde bemanning te krijgen en te behouden. Wij spelen hier een actieve rol in door o.a. stageplaatsen op onze schepen aan te bieden om mensen op te leiden. Verder is het zaak om ontwikkelingen in de markt op de voet te volgen - productstromen verdwijnen, nieuwe stromen komen hiervoor in de plaats - om zodoende de vloot goed te laten aansluiten bij de vraag vanuit de markt.


Met de toevoeging van deze drie schepen zijn wij voorbereid op de toekomst en gaan wij volle vaart vooruit!