04

mgs Aurora

De leveranciers


Leidingsystemen aan dek

(laad-los).

Airconditioning, overdrukinstallatie, RVS klaproosters, ventilatoren, ventialtie machinekamer voor- en achter.

Scheepsramen.

Accomadaties en interieurs.

Reintjes keerkoppeling type: WAF 665/5.044:1


Ladingpompen voor LPG tanks.

05

In gesprek met

De heren van TeamCo Shipyard

TeamCo leverden in korte tijd drie type LPG tankers voor Chemgas Shipping, onderdeel van de Jaegers Group. Wij vragen hen naar het verloop van dit bijzondere project.

Welke voorwaarden zijn leidend geweest bij dit project?

Chemgas Shipping is voor ons altijd erg duidelijk over zijn wensen. Zij weten uit ervaring hoe ze het schip geleverd willen hebben. Natuurlijk zijn de wensen van de klant allereerst leidend wanneer we beginnen aan een project. Verder houden we rekening met de gestelde normen om de kwaliteit te kunnen waarborgen. Binnen deze kaders kijken we ook welke trends passend zijn op het gebied van comfort, ergonomie voor de bemanning en de duurzaamheid. Uiteraard kijken ook goed naar wat mogelijk en haalbaar is qua begroting en planning.


Hoe hebben jullie hier samen met jullie (onder)leveranciers invulling aan gegeven?

Door de jaren heen hebben we een goede ploeg met leveranciers om ons heen verzameld. Stuk voor stuk zijn het partijen die bekend staan om hun kwaliteit en het nakomen van hun planning. Wij hechten hier veel waarde aan. Voordat het casco bij ons aan de werf komt hebben we met hen veelvuldig overleg om tot een goede werkvoorbereiding te komen.

Hierdoor staat iedereen startklaar; alle materialen zijn besteld en fysiek aanwezig op het moment dat we met de afbouw gaan beginnen. We laten onze casco’s vaak in Kladovo bouwen daarom is er een goede samenwerking vereist tussen de klant, de tekenaar, het klassebureau en ons als werf. Je kunt je het misschien wel voorstellen dat het altijd weer een uitdaging is om zo'n proces goed te laten verlopen, op tijd en volgens plan.


Wat waren voor jullie, naast de tijdsdruk, de grootste uitdagingen tijdens de afbouw?

Drie schepen opleveren binnen een jaar is best een opgave. Het vergt een strakke planning zodat iedereen goed vooruit kan en we tijdig kunnen leveren. Samen werk je toe naar een gestelde deadline. Het plaatsen van de tanks hier in Nederland was voor ons best spannend maar het is uiteindelijk wel gelukt. Het is mooi om te zien dat we dit project succesvol hebben afgerond.

Welke algemene ontwikkeling gaat in 2019 volgens jullie het meeste verandering brengen in de sector en in jullie dagelijkse werk?

Op dit moment gebeurt er veel op het gebied van automatisering. Niet alleen in de scheepvaart maar ook in de samenleving in het algemeen. Op kantoor kijken we regelmatig hoe we onze werkzaamheden kunnen optimaliseren en/of automatiseren, maar het blijft toch mensenwerk.


In de scheepvaart hoor je veel geluiden over onbemand varen. Dit zal in de toekomst, denken wij, beslist komen maar er is nog een lange weg te gaan voordat het zover komt. Eerst zal er nog veel meer data verzameld moeten worden want een schip is onderhevig aan constant wijzigende factoren. Met een auto werkt dit tot even iets anders. Geheel elektrisch varen door gebruik te maken van accu’s is volgens ons sneller realiseerbaar. Technisch is het haalbaar en door de sociale druk vanuit de samenleving geloven we dat elektrisch varen in het aankomende decennia een feit wordt.


06

Mgs Autan

Donderdag 17 januari j.l. is het laatste schip uit de driedelige serie LPG-tankers voor Chemgas Shipping gedoopt; het mgs Autan. Uitgerust met de laatste CCR2 motor van Caterpillar kan er een snelheid bereikt worden van 22 km per uur. De motor is voorzien van een roetfilter en een SCR- Katalysator. Door de injectie van Adblue, een mengsel van water en ureum, in het uitlaatgassensysteem en de voortstuwing voldoet het schip aan de Stage V norm.