De Waal


Wij bereiden ons voor op de komende nieuwbouwgolf

Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen en het orderboek van De Waal is alweer flink gevuld. Voor 2019 staan er veel mooie opdrachten klaar. Januari is begonnen met de ombouw van het koppelverband Nomadisch naar Easyflow. Voor de rest van het jaar staat al een flink aantal nieuwbouwprojecten op de planning. “Een goede start”, aldus Cees Verheij.

Bij de Nomadisch van VOF Kuiper & Smith zijn vier (ander merk) roeren omgebouwd naar Easyflow. De Waal kwam in het najaar van 2013 als eerste op de markt met deze noviteit en nog steeds blijkt dit duurzame roersysteem onverminderd populair. Onder andere dankzij de goede ervaringen die schippers onderling uitwisselen. “De eigenaar van de Nomadisch had vanuit de markt gehoord dat deze roeren flinke voordelen opleveren”, vertelt Verheij (verkoop). Inmiddels hebben we al meer dan honderd bestaande schepen omgebouwd.

Flinke brandstofbesparing

De ‘groene roeren’ zijn slanker dan andere roertypen en staan verder naar buiten opgesteld. In nulstand staan ze net buiten het snelstromende schroefwater waardoor het water veel sneller langs de binnenkant dan langs de buitenkant van het roer stroomt.

Dit zorgt voor overdruk aan de binnenkant en onderdruk aan de buitenzijde. Het gepatenteerde Easyflow vleugelprofiel zet dit drukverschil om in extra stuwkracht. De roeren leveren een flinke brandstofbesparing op en daarnaast verbetert in veel gevallen de manoeuvreerbaarheid van het schip en is het stiller in de woning.


Met de nieuwe roeren voor de dubbelschroever Nomadisch, had De Waal gelijk in januari al een flinke klus te klaren. “Het leuke is dat we tijdens de werkzaamheden aan de roeren ook direct andere reparatieklussen mee konden nemen. Zo is bijvoorbeeld ook gelijk de schroefas gerepareerd”, vertelt Verheij. Als specialistisch roerbouwer hebben we een streepje voor, met de eigen scheepsliften pal naast de machinefabriek.

Nieuwbouwgolf

“Na het opleveren van de Nomadisch kunnen we ons gaan voorbereiden op de nieuwbouwgolf die eraan komt. Via Euromaritime staat er een aantal mooie opdrachten op de planning voor schepen als het ms Deo Gratias, het mts Provider en het mts Spera. Ook via Concordia Damen hebben we al diverse opdrachten gekregen, waaronder het leveren van het complete stuurwerk voor twee nieuwe XL Sendo Liners. En zo zijn er nog veel afbouwwerven waarvoor de roersystemen gaan leveren. Ja, de nieuwbouw trekt enorm aan dit jaar”. Naast de werkzaamheden aan de nieuwe schepen, gaat ook de productie voor andere marktsegmenten gewoon door. “Mensen vergeten weleens dat wij dit ook doen”, aldus Verheij. De fabriek is verder 'druk' met grote roeren voor zeegaande (bagger)schepen, diverse visserijschepen en steeds meer besturingen voor superjachten. Ook de reparatiewerkzaamheden gaan onverminderd door. De liften zitten goed vol. De inbouwploeg van De Waal komt op de meeste werven. Al met al een goede start voor De Waal. Het is dan ook niet voor niets dat er in 2018 een stuk bouwgrond aan de Biesboschhaven is aangekocht voor uitbreiding van het familiebedrijf. Hierover later meer.


Wilt u meer weten over De Waal?