Maprom Engineering BV


Focus op hoge kwaliteit en lage onderhoudskosten

Maprom Engineering BV heeft zich al enige tijd gespecialiseerd in watergesmeerde schroefasinstallaties. Zij verkopen niet alleen schroefasinstallaties maar ontwerpen deze ook op maat. Wij maken eens nader kennis met dit Dordtse bedrijf en met Rien van Vliet, mede-eigenaar van Maprom Engineering.

Wat kun je ons vertellen over Maprom Engineering BV?


Met meer dan 50 jaar ervaring in watergesmeerde schroefasoplossingen zijn onze referenties in de maritieme sector groot.

Alleen al in de afgelopen 20 jaar hebben wij onze producten aan heel wat schepen mogen leveren, wereldwijd. We zijn niet alleen een handelsbedrijf maar we hebben ook een eigen R&D afdeling. Hier wordt gewerkt aan de optimalisatie van

onze producten waarbij we ons o.a. focussen op de vraag; ‘Hoe verlengen we de levensduur van onze afdichtingen en lagers en reduceren wij de onderhoudskosten?’ We zijn misschien niet altijd direct zichtbaar maar zeker wel aanwezig. We adviseren, tekenen en berekenen de schroefasinstallatie, samen met onze opdrachtgevers en merken dat onze klanten steeds meer vertrouwd raken met onze duurzame oplossingen.

Waar ben je het meest trots op?

Op onze producten en onze oplossingsgerichtheid. Het MCS Bolero vaart bijvoorbeeld al meer dan 16 jaar (92.000 draaiuren) met dezelfde water gesmeerde Maprom afdichtingen, zonder dat de schroefas getrokken is en de afdichtingselementen vervangen zijn. Aankomende maand zullen bij de klasse-inspectie de schroefasafdichtingen voor het eerst geopend gaan worden. De aan slijtage onderhevige onderdelen zullen dan waarschijnlijk vervangen worden. Bij de vorige 15-jarige inspectie (3de klasse) is destijds gebleken dat de Maprom lagers niet of nauwelijks waren ingelopen. De lagers werden toen niet vervangen net als de asloopbussen en de afdichtingen.


In een Maprom gesloten watergesmeerd systeem wordt geen olie of vet gebruikt; duurzamer kan bijna niet. Ook is het onderhoud minimaal. Zo heeft de Veerhaven V met haar Maprom lagers en hard opgespoten asloopbussen meer dan 32 jaar gevaren (245.000 draaiuren) voordat deze vervangen moesten worden.

Door deze goede referenties werken we al sinds 1992 samen met Chemgas Shipping en leveren wij aan vrijwel al hun nieuwbouw schepen.

Welke oplossing hebben jullie geleverd aan de laatste drie schepen van Chemgas Shipping, onderdeel van de Jaegers Group?

Voor deze serie van 3 schepen hebben wij aan Den Breejen Shipyard, die de schroefasinstallatie geleverd en geïnstalleerd heeft, technisch advies gegeven. Ook hebben wij de componenten geleverd voor het "gesloten" watergesmeerde schroefassysteem. De axiale voor- en achterafdichtingen, schroefaslagers en geharde NCB asloop bussen plus het watercirculatie smeersysteem (o.a. pompen, flow-en niveau-alarm).

In tegenstelling tot oliegesmeerde afdichtingen draaien de axiale rubber afdichtingselementen van de Maprom GS afdichting met de as mee.



Hierdoor vindt er geen slijtage op de as plaats, maar op een axiaal loopvlak. De elementen kunnen, zonder dat de as getrokken wordt, vervangen worden. De voorafdichting kan zelfs vervangen worden terwijl het schip nog in het water ligt dankzij de opblaasbare service-seal.


De afdichtingselementen en de lagers zijn grotendeels gemaakt van rubber. De werking is als volgt; Zodra de as gaat draaien blijft het water daaraan ‘vastplakken’ en wordt het water tussen de lagers en de as getrokken. De as gaat dan als het ware zweven op een film van water. Bij een autoband noem je dit proces 'aquaplanning'


Chemgas Shipping heeft gekozen voor een "gesloten systeem" waarin er wordt gewerkt met schoon leidingwater. Zo voorkom je slijtdeeltjes in het smeerwater en vergroot je de levensduur van de systemen. Ze voldoen hiermee aan de klasse voorschriften.

Waarom is er door Chemgas Shipping specifiek voor dit product gekozen?

De eisen op het gebied van milieu- en duurzaamheid zijn veranderd. De klasse heeft namelijk de regels aangepast. De eisen op gebied van milieu en duurzaamheid spelen een grote rol bij de keuze van onze klanten voor smeringssystemen. Zo worden er, wereldwijd, steeds meer schepen voorzien van watergesmeerde schroefassen. In Nederland kiezen reders hier gelukkig al langer bewust voor, zo ook Chemgas Shipping.


Recentelijk zijn de classificatie regels voor schroefasdichtingen van o.a. BV, DNV-GL, Lloyds en andere IACS leden aangescherpt en zien wij de vraag naar watergesmeerde systemen enorm toenemen.

Onze producten voldoen aan bepaalde monitoringregels waardoor de schroefas bij zeeschepen zelfs 18 jaar mag blijven zitten, de voordelen zijn dus groot.

Hoe is dit project voor Maprom Engineering BV het afgelopen jaar verlopen?

Erg goed! Alle drie de schepen zijn een doorslaand succes en voldoen aan alle eisen en verwachtingen die Chemgas Shipping, onderdeel van de Jaegers Group aan ons heeft gesteld. Wij zijn inmiddels volop bezig om samen met deze klant een nieuw innovatief concept uit te werken voor hun toekomstige schepen.