Motrac Industries


Groen varen en kostenbesparing met as-generator EcoGenDrive

Een illustratief verhaal in Ecodesign voor de binnenvaart is dat van Motrac Industries. Enige tijd geleden heeft Motrac’s vestiging Hydromarine, een PTO gedreven hydrostatische boordnet generator ontwikkeld met een stabiele frequentie. Het probleem van reeds bestaande systemen is dat deze een beperkt vermogen hebben en een instabiele frequentie laten zien. De stroomvoorziening wordt door middel van een aparte generator set gerealiseerd. Met de as-generator van Motrac Industries wordt hiervoor een “groen” en kostenbesparend alternatief geboden. Motrac heeft intussen een volwaardige range ontwikkeld en opgeleverd, inclusief een 120kVA systeem, om de markt verder te kunnen bedienen. Deze range is terug te vinden onder de naam EcoGenDrive. De as-generator staat op de energielijst 2019 voor energie investeringsaftrek (EIA 240609). Hierdoor kunt u profiteren van een fiscale aftrek.

Scheepswerf Teamco heeft het Ecodesign concept van Motrac Industries intussen omarmd. Het bedrijf neemt dit concept mee in het gesprek met elke nieuwbouwklant. We vragen aan Patrick Janssen, verantwoordelijk voor de afbouw bij Teamco, naar zijn ervaringen met dit innovatieve systeem.

Kun je iets vertellen over je eerste kennismaking met het Ecodesign concept?

Met de eerste installatie waren we erg benieuwd naar de resultaten’, vertelt Patrick. ‘We hebben de generator ook flink getest aan boord met het op- en afschakelen van belasting onder wisselende motortoerentallen. Zowel wij als de Electra installateur waren erg verrast door de stabiliteit van de frequentie. De frequentie was zelfs stabieler dan die van een dieselgenerator, en ook het geluid was nauwelijks waarneembaar.

Welke voor- en nadelen kwam je tegen bij installatie?

De set is gemakkelijk te installeren. De pomp op de PTO is groot en dat is ook nodig om op stationair toerental het vermogen te kunnen leveren. Daarentegen is de generator zelf enorm compact en kun je die altijd wel ergens in een hoekje kwijt. Ook hoef je geen uitlaatkanaal en beunkoeler te hebben. Met de hydrauliek leidingen is het opletten geblazen, de koeler voor de hydrauliekolie plaatsen we in het LT-systeem van de hoofdmotor en daar zitten ook de brandstofkoeler en de koeler voor de keerkoppeling.


Dus onder de platen is het passen en meten met leidingen. Nu we dit weten kunnen we er vooraf voldoende rekening mee houden. Over het algemeen bespaart het ruimte in de machinekamer. Onze aankomende projecten zijn vooral tankers waarbij een bepaalde generator set-up nodig is om ook in noodbedrijf te kunnen pompen. De as-generator mag worden gezien als een volwaardige generator en hierdoor kunnen we ook in de toekomst slim omgaan met de generator set-up aan boord.

Wat zijn volgens jou de grootste voordelen voor jullie klanten?

Het is de kostenbesparing die de as-generator zo aantrekkelijk maakt, besparing op de brandstof en natuurlijk ook het wegvallen van onderhoudskosten op een dieselgenerator. Het is ook een groot voordeel dat dit systeem de uitstoot van emissies terugdringt en daarmee een groen imago heeft. Voor de drie schepen van Chemgas Shipping was dit een vereiste.