ATEX vergroot je veiligheid aan boord

Na jarenlange voorbereiding zijn dan eindelijk de wijzigingen met betrekking tot de aanpassing van de explosiebescherming aan boord van binnenvaartschepen gereed.

Per 1 januari 2019 zijn de wijzigingen opgenomen in het ADN en zullen vanaf 1 juli 2019 gaan gelden.

Wij gaan in gesprek met Coen van Linden, directeur van EPS Group over de nieuwe ATEX- wetgeving en wat dit betekent voor u als binnenvaartondernemer.

Wat kun je vertellen over de ATEX wetgeving?

Sinds juli 2003 zijn de bedrijven die te maken kunnen krijgen met explosiegevaar verplicht om volgens de richtlijnen van ATEX te werken. Sindsdien werken wij ook volgens deze richtlijnen, met name de ATEX richtlijn 114 (2014/34/EU en voorheen ATEX 95). Deze richtlijnen bepalen aan welke normen de apparatuur en producten moeten voldoen die worden gebruikt in explosiegevaarlijke omgevingen, bijvoorbeeld aan boord van tankvaartschepen.

Dit is voor ons van belang als leverancier van pompeninstallaties. Om aan ATEX installaties en componenten te mogen werken moet je als bedrijf gecertificeerd zijn volgens IECEx. De ATEX richtlijn wordt vanaf heden in Nederland door de inspectie SZW gehandhaafd. Daarom is het belangrijk dat de bemanning aan boord van schepen kan aantonen dat het equipment aan boord voldoet aan de gestelde eisen. ATEX heeft dus niet alleen gevolgen voor ons als leverancier maar ook direct voor onze klanten.

Welke gevolgen heeft de nieuwe ATEX voor EPS Group en hun (maritieme) klanten?

In de afgelopen twee jaar hebben wij extra geïnvesteerd in de bijscholing van ons personeel, het verbeteren van de bedrijfsprocessen en de doorontwikkeling van onze producten. Dit was essentieel om de IECEx certificering te kunnen behalen en om te kunnen voldoen aan de gestelde ATEX normen. Het was een uitdagende klus en zijn daarom erg trots op het feit dat wij deze certificering behaald hebben!


Op dit moment ligt onze focus niet alleen op de verkoop en de levering van producten maar steeds meer op het geven van het beste advies, de engineering van de juiste pompinstallatie en het bieden van een gedegen onderhoudsplan dat voldoet aan ATEX. Bij controle door inspectie SWZ is het belangrijk dat het equipment aantoonbaar voldoet aan de ATEX norm anders vervalt het certificaat.
Kortom; door deze vernieuwde werkwijze zijn wij niet alleen leverancier van pompeninstallaties maar helpen wij onze klanten met het verbeteren van de veiligheid, duurzaamheid en efficiency van hun onderneming.

Welke oplossing bieden jullie om aan ATEX te voldoen?

Onze bestaande EPS Bornemann HC pompenseries was de tijd al ver vooruit op het gebied van energie-efficiency en kwaliteit maar door de laatste ATEX wijzigingen hebben we deze serie verder doorontwikkeld. Tijdens dit proces hebben we veel aandacht besteed aan de thema’s duurzaamheid en efficiency. De vernieuwde EPS Bornemann HCI serie draagt bij aan het verlagen van emissies en door het aanpassen van de vorm van het pomphuis hebben we de efficiency nog meer kunnen verhogen.

Door deze andere vorm wordt namelijk de restlading geminimaliseerd, de interne hydraulische verliezen geëlimineerd en fungeert deze als een zogenaamde In-line configuratie. Dit In-Line principe wordt al langer toegepast in de petrochemie maar kan nu ook succesvol worden ingezet aan boord van tankschepen. Door de In-Line configuratie zijn de pompinstallaties eenvoudiger te installeren en staan ze lager aan dek.

Om aan de ATEX certificering te kunnen blijven voldoen verzorgen wij ook onderhoud aan onze equipment. Omdat iedere opdrachtgever specifieke eisen stelt aan het onderhoud hebben wij het EPS supportplan ontwikkeld. Hierin kunt u als klant zelf bepalen op welk serviceniveau u gebruik wilt maken van onze diensten. Zelfs volledige outsourcing is mogelijk. Vanzelfsprekend werken we met VCA1 en ISO gecertificeerde mensen, de meest geavanceerde apparatuur en staan we 24/7 voor u klaar. Vanuit onze moderne werkplaats of bij u op locatie!


Heeft u vragen of wilt u geadviseerd worden over ATEX dan kunt u bij één van onze ATEX consulent terecht.