Wie wil er in een overall gezien worden?

Het tekort aan technisch personeel loopt in rap tempo op. Volgens uitkeringsinstantie UWV zijn er steeds minder mensen beschikbaar voor technische beroepen. Een van de oorzaken is het slechte imago dat deze beroepen hebben, want wie wil zijn kind nog in een overall zien? Daarnaast sluiten de ROC opleidingen vaak niet aan op de praktijk; ze duren vier jaar, dus volwassenen die zich willen omscholen gaan daar niet zo vaak meer aan beginnen, terwijl veel jonge studenten moeite hebben met de theoretische vakken. Wij gaan in gesprek met Martin, 21 jaar en werkzaam als dieselmonteur bij Marine Power Drechtsteden om eens te vragen waarom hij bewust heeft gekozen voor een technisch beroep en hoe zijn werkdag eruit ziet.

Kun je iets vertellen over je opleiding en waarom je voor dit vak heb gekozen?

Na mijn middelbare opleiding aan het Wellant College heb ik gekozen voor een vervolgopleiding in de verbrandingsmotorentechniek bij het Albeda College. Deze keuze vond ik beter bij mij passen omdat het agrarische deel bij het Wellant College mij niet zo aansprak.


Aan het Albeda heb ik eerst de dagopleiding niveau 2 voor verbrandingsmotoren technicus afgerond en ben daarna doorgestroomd naar niveau 3. Dit was een deeltijdopleiding waarbij ik naast mijn werk ‘s avonds naar school ging. Het leren in de praktijk is iets wat ik graag doe. De lesstof kun je direct toepassen en blijft zo beter bij mij hangen. De diversiteit van het vak is iets wat mij erg aanspreekt.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Bij Marine Power Drechtsteden is geen één dag hetzelfde. In vergelijking met bijvoorbeeld een automonteur ben je veel meer bezig op locatie in plaats van in de werkplaats.


Zo zie je nog eens wat. Wij werken in een hele dynamische markt waarbij onze klanten echt afhankelijk zijn van ons vermogen om snel de juiste oplossing voor hun te kunnen vinden. Elk uur dat het schip stil ligt kost hun geld. Dit vergt van ons team een hoge mate van oplossings- en klantgerichtheid.


Ik werk niet alleen in Nederland maar moet ook weleens naar het buitenland. ‘s Morgens worden de klussen verdeeld. In het begin ging ik met een ervaren monteur mee maar nu ga ik vaak alleen. Het is fijn om te weten dat ik altijd één van mijn collega’s kan bellen als ik situaties tegenkom waar ik even hulp bij nodig heb. Mijn werk bestaat niet alleen uit het verhelpen van storingen en onderhoud maar ook van het in- en uitbouwen van motoren. Het reviseren op locatie, bij onze eigen kade of in de werkplaats is ook iets wat we regelmatig doen.

Hoe vaak krijg jij vieze handen?

Dat hangt van de storing af. We beginnen altijd met storing opzoeken. Bij moderne motoren kan dit met behulp van de laptop en bij de oudere motoren is het logisch nadenken en zoeken.

“De technische kennis die ik nu op doe kan ik in de toekomst goed gebruiken."

Met het onderhoud aan motoren of de nodige reparaties begint het sleutelwerk pas echt. Maar vieze handen...daar heb je toch zeep voor!


Daarnaast vervangen we bij Marine Power Drechtsteden veel oude motoren en krijgen we steeds meer speciale en innovatieve projecten. En nog een ander niet onbelangrijk punt is dat een goede monteur goed beloond kan worden. Dit hangt natuurlijk puur af van je eigen inzet en kennis die je zelf heb opgedaan. Specialisme wordt beloond. Het vooroordeel van een slecht betaalde job is wat mij betreft ongegrond.

Hoe zie jij je toekomst?

De techniek staat nooit stil en elk bedrijf heeft doorgroeimogelijkheden voor zijn personeel. Daardoor kan ik bij een bedrijf als Marine Power Drechtsteden altijd blijven groeien want bij ons gaat de innovatie altijd door. Op dit moment wil ik me nog verder specialiseren in Cummins motoren en vind ik servicemonteur een geweldige uitdaging. De maritieme sector heeft ook te maken met het duurzaamheidsvraagstuk. Dit heeft direct invloed op ons werk. Onze klanten willen graag schoner en zuiniger varen en wij moeten hier een oplossing voor kunnen bieden. Door deze vraag veranderen de motoren waarmee wij werken. In de toekomst zou ik graag mijn opgedane kennis aan de volgende generatie monteurs willen doorgeven. Hun willen ondersteunen, net als mijn collega's dit op dit moment bij mij doen. En wie weet.. op welke functie ik nog terecht kom!

Ben je na het lezen van dit interview enthousiast over het vak dieselmonteur?

Marine Power Drechtsteden is een jong bedrijf. Vanuit de moderne werkplaats in Dordrecht ontwikkelen en leveren ze energieoplossingen voor de maritieme sector.

Als officiële Cummins dealer bieden ze hun klanten een allround service: ‘We verzorgen de hermotoriseringen van de voortstuwingsmotoren, verkopen keerkoppelingen en installeren/onderhouden generatorsets, ladingpompen, boegschroefmotoren en hybride systemen.’


Ben je op zoek naar een veelzijdige baan in de techniek? Marine Power Drechtsteden zoekt ervaren dieselmonteurs en leerling dieselmonteurs.

Wil je nog meer weten over dit bedrijf of wat de functie verder inhoudt? Stel dan je vragen aan Martin via Whatsapp: Tel. 06-31027515