Womens Talk


'Ik ben trots op ieder schip dat wij opleveren maar in het bijzonder ben ik trots op mijn team'

Thecla Bodewes, TB Shipyards

Wat kun je vertellen over je carrière?

Ik heb altijd al bijbaantjes gehad naast mijn studies. Toen ik op de lagere school zat werkte ik bij de plaatselijke bakker; ik mocht er de taartdozen vouwen in ruil voor snoep. Tijdens mijn middelbare schooltijd werkte ik op zaterdag bij de HEMA en in mijn HTS jaren ben ik gaan werken bij een Volvo Penta dealer in Amsterdam Noord. Dit bedrijf werd gerund door een vader en zoon en waren rasechte, praktische techneuten. Ik deed de rest en verdiende daar m’n vakantiegeld en kreeg aan het einde van de werkdag een halve liter bier.


Na de HTS kreeg ik een baan aangeboden bij Bureau Veritas. Dit was uitzonderlijk want ik had toen nog geen werkervaring en was net klaar met mijn studie. Ik heb voor hen gewerkt in Parijs, Amsterdam, Rotterdam en Groningen. In deze periode heb ik een hele brede werkervaring opgebouwd. Ik kwam niet alleen bij scheepswerven maar ook bij rederijen en baggerbedrijven en heb hier enorm veel van geleerd. Na mijn periode bij Bureau Veritas heb ik een scheepswerf mogen reorganiseren en ben vervolgens overgestapt naar de scheepswerf van mijn vader in Hasselt. Ik ben hier de zevende generatie scheepsbouwer.

Welke uitdagingen kom je tegen in je huidige functie?

Opdrachten vinden die geld opleveren. De concurrentie wordt steeds sterker niet alleen vanuit de lage lonen landen maar ook hier in Nederland. Er wordt veel gerommeld met goedkope arbeidskrachten, onder andere zoals we hebben gezien in Polen. Hier was het jarenlang toegestaan dat Noord Koreaanse dwangarbeiders schepen moesten bouwen.

De schepen die hier werden gebouwd werden door gerenommeerde Nederlandse bedrijven besteld en zij wisten zogenaamd van niks. Ze hebben zich voor het gemak zichzelf nooit de vraag gesteld waarom het prijsverschil zo extreem ver uit elkaar lag. Dit is oneerlijke concurrentie en ik sta voor een level playing field.


Als ondernemer moet je soms moeilijke beslissingen nemen. Zo hebben we afscheid moeten nemen van onze reparatiewerf in Hasselt vanwege het geringe toekomstperspectief. Uitbreiding op deze plek is niet mogelijk en daarom hebben we besloten door te gaan met de drie scheepswerven in Meppel, Harlingen en Kampen. Voor iedere werf hebben we een specifieke strategie in reparatie, seriebouw of maatwerk.


De huidige opdrachten hebben lagere marges en onze sector staat achteraan bij het economische herstel, mede door de duur van onze contracten. Toch gaan we het jaren volhouden. Op de middellange termijn zie ik weer herstel, alleen zal dit pas in 2020 zijn. Ondertussen wil ik graag anticyclisch investeren, een uitdaging voor ieder MKB bedrijf. Mijn uitdaging is om financiers te vinden die vertrouwen hebben in onze sector waardoor wij kunnen investeren!


Waar ben je het meest trots op?

Ik ben trots op ieder schip dat wij opleveren maar in het bijzonder ben ik trots op mijn team. Met elkaar hebben wij het toch maar voor elkaar gekregen om inmiddels al 25 schepen in Zuid Amerika geleverd te hebben en 4 in de Kaspische Zee op het moment dat de markt in Europa erg slecht was.

Onze uitbreiding van een herkenbaar portfolio met duw/sleepboten, visserij, baggerschepen en coasters is ook iets om trots op te zijn. Door de overnames van Volharding in Harlingen en Peters Shipyards in Kampen bezitten we veel mooie scheepsontwerpen waar veel vraag naar is.

Wat spreekt je het meeste aan in deze sector en met wie zou je nog wel eens willen samenwerken?

De no-nonsense mentaliteit en het mondiale speelveld waar wij al van oudsher als klein land toch wel heel erg goed in zijn spreekt mij erg aan.


Samenwerken zou ik graag willen met Kommer Damen: Zijn passie voor de scheepsbouw is fascinerend en vooral de manier waarop hij zijn bedrijf heeft laten groeien.

Wie of wat inspireert jou en welke tip wil je onze lezers meegeven?

De kracht van de maakindustrie en dan met name de maritieme industrie van de BV Nederland. Ik vind het inspirerend om te zien dat er door de samenwerking van mensen met ‘gouden’ handen en ‘slimme’ koppen steeds weer innovatieve ideeën ontstaan!


Mijn tip is om vooral jezelf te blijven, je eigen koers te varen en diverse slimme mensen om je heen te verzamelen zodat je het niet alleen hoeft te doen!