Special


Ms Futura:

'Dit schip geeft ons de vrijheid die wij zoeken'

01


Klant aan het woord;

Pascal Bulens – Joos.

02


Facs & Figures: Ms Futura

03


Ms Futura is mede mogelijk gemaakt door deze leveranciers

04


In gesprek Stijn Buijks, Asto Shipyard, over het verloop van dit project

In gesprek met

Pascal Bulens- Joos

Samen met zijn vrouw Priscilla staat Pascal al enige tijd aan het roer van hun eigen scheepvaartonderneming. Wij vragen hem meer over het bedrijf en het nieuwe ms Futura.

Wat kun je ons vertellen over het bedrijf?

Mijn vrouw en ik komen beide uit een schippersfamilie. In 1993 kochten wij samen ons eerste eigen schip, ms Gusi. Dit schip bestaat nog steeds en vaart verder onder de naam ‘Edra’. Daarna kochten wij een ander schip die wij de naam ‘Futura’ hebben gegeven. Deze naam betekent ‘Toekomst’ in het Latijn. Wij vinden het een mooie en passende naam. Vandaar dat alle schepen waarop wij hebben gevaren deze naam dragen en nu dus ook ons nieuwe schip.


Wij varen zonder vaste contracten, in de vrije vaart zoals dat heet. Het geeft ons meer keuzevrijheid. Het is fijn dat wij hierdoor zelf onze reizen kunnen bepalen en varen veelal door Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Na 14 jaar met veel plezier gevaren te hebben op het vorige ms Futura, was het voor ons een gunstig moment om te investeren in een nieuw schip.

Wat maakt jullie werk mooi en uitdagend?

Voor ons is geen dag hetzelfde, zelfs ons uitzicht is iedere dag anders. Dit geeft ons echt een gevoel van vrijheid. Het is mooi om niet alleen met elkaar te leven maar ook samen te ondernemen.


Natuurlijk heeft deze manier van leven ook minder leuke kanten. Voor ons is lastig om een sociaal leven aan de wal op te bouwen doordat wij veel onderweg zijn. In de weekenden proberen we zoveel mogelijk thuis te zijn bij onze kinderen.

Waarom heb je gekozen voor Asto Shipyard?

Bij de bemiddeling van aan- en verkopen van onze schepen werken wij graag met Gino Debruyne van GSK Brokers. Hij heeft ons geholpen met zijn kennis en advies. Uiteindelijk hebben wij zelf de keuze voor deze werf gemaakt. Begin november 2018 is het casco binnengekomen, iets later dan gedacht door de periode van de lage waterstanden van de Donau en de Rijn. Uiteindelijk is het Asto Shipyard toch nog gelukt om het schip binnen vier maanden af te bouwen. De mannen van Asto hebben mooi werk geleverd en dit alles volgens afspraak. Wij zijn erg trots op het eindresultaat!

01

02


Facts & Figures




Tonnage

1976 ton


Afmetingen

85 x 10.50 x 3.20 mtr


Voortstuwing

1414 PK @ 1650 OMW


Vaargebied

NL, BE, FR, DU

De leveranciers


Afbouw en levering van het ms Futura.

Bemiddeling verkoop compleet nieuw schip en verkoop voormalig MVS Futura.

Hoofdmotor type Mitsubishi S12R-Z3MPTAW-2 1414 Pk @ 1650 Omw.

Friesche luikenkap, hydraulische luikenwagen, voormast type Improval, dakradarmast en stuurhuistrap.

Stuurhuis met hefsysteem.

Stuwa stuurmachine, roeren en schroefasinstallatie met Stuwa afdichtingen.

Airconditioning, RVS klaproosters

en ventilatoren.

04


In gesprek met

Stijn Buijks

Stijn Buijks werkt sinds 2012 bij Asto Shipyard. Bij Asto is hij vol enthousiasme begonnen als medewerker op de werkvloer, inmiddels is hij projectleider. Het ms Futura van Pascal en Priscilla Bulens – Joos is het meest recente project waaraan hij heeft gewerkt.

Welke voorwaarden zijn leidend geweest voor dit project?

De tekeningen van het vorige schip hebben wij gebruikt als basis voor het nieuwe schip. Deze basis was goed, alleen hebben we verbeterpunten toegevoegd op het gebied van functionaliteit en gebruiksgemak. Pascal en Priscilla varen namelijk zonder personeel en voeren alle werkzaamheden zelf uit. Daarom hebben we gekozen om de afwerking zoveel mogelijk in het onderhoudsvriendelijke RVS uit te voeren. Dit is functioneel én mooi materiaal om te zien.

Hoe is dit project verlopen?

Pascal en Priscilla waren erg betrokken bij het bouwproces. Het project ging door de weersomstandigheden iets later van start dan gepland maar gelukkig hebben wij de verloren tijd goed in kunnen lopen. Vanaf het moment dat het casco hier arriveerde tot het moment van oplevering verliep de communicatie goed. Samen met de klant en onze leveranciers hebben we tijdens het bouwproces regelmatig overleg gehad om de stand van zaken door te nemen.

Welke wens wil je voor hun uitspreken?

Wij kijken terug op een leuke en fijne samenwerking met Pascal en Priscilla waarvan het ms Futura een mooi eindresultaat is. Namens mij en alle mensen van Asto wens ik hen een behouden vaart en een succesvolle toekomst met het ms Futura.