Onderwijs en Inspiratie


'Alles komt neer op feiten en verleiden.'

Hoe bouw je een succesvolle (maritieme) onderneming?

Daar heb je niet alleen lef, know-how en goede contacten voor nodig maar allereerst een plan. Zeker wanneer je een nieuw product gaat lanceren is het belangrijk om je doelgroep hierin mee te nemen.

Gooi alle merkbouwende -, activerende – en salestechnieken op een hoop en je komt uit op de BITSER methode. Een methode die is uitgevonden door Oud-reclameman Frans de Groot. Hij beweert hiermee een groei van 300% te kunnen realiseren en wie zijn wij om dit tegen te spreken? Tijd om eens deze methode nader te onderzoeken

Zes stappen

Het woord BITSER verwijst naar de zes stappen die worden toegepast: Bekendheid, Imago, Traffic, Sale, Extra-Sales en Re-sell. Elke doelgroep, ieder mens heeft met deze zes stappen te maken, ook wel treden genoemd. De treden zijn voor elke doelgroep gelijk, ongeacht de grootte van de onderneming, branche, product of dienst. Wil je dat jouw doelgroep bij jou komt kopen, dan moet je die zes treden afwerken. Niet één of een paar, maar alle zes. Alleen dan zal het je lukken. Iedereen zegt tegenwoordig: ‘Je moet social media inzetten’. Niks social media. Je moet eerst goede technieken – merkbouwende technieken, gecombineerd met activerende - en salestechnieken - inzetten.”

Feiten

Een ander aspect van de methode is dat deze uitgaat van feiten, omgaat met de dingen zoals ze zijn. Een voorbeeld: ""We zeggen allemaal dat online heel belangrijk is in verkoop. Maar wees realistisch; Hoeveel procent van jouw klanten kopen jouw product direct via de website? Het doel van een website in de B-to-B business is meestal een betere positionering en je doelgroep informeren. Daar is niets mis mee maar waar ga je dan meer aandacht aan schenken? Juist, aan dát ene netwerkevent waar jouw potentiële klanten komen. Ga terug naar de feiten! En echt, als je de structuur eenmaal onder de knie hebt en je die stappen consequent volgt, bereik je vanzelf de bovenste trede. Het is verleiden, net als een jongen of meisje een meisje of jongen versiert. Daar worden al die zes BITSER-technieken ook toegepast.”

STAP 1

Neem een continuïteitsdoel als startpunt.

Neem een omzetdoel als richtpunt, dat cruciaal is voor het voortbestaan van je bedrijf of organisatie. Welk bedrag moet ik als bedrijf verdienen om te kunnen functioneren met alles wat ik vandaag heb. Hoeveel geld heb je nodig om nu, maar ook morgen en overmorgen alles te kunnen blijven betalen.

STAP 2

Focus op harde financiële feiten.

Baseer je keuzen op financiële feiten en wijk daar niet van af. Stel dat 94 procent van je geld uit de doelgroep binnenvaart komt en 0 procent uit de doelgroep offshore hoeveel procent van je tijd, energie en geld ga je dan in die laatste groep stoppen? Je moet omgaan met feiten en niet met aannames. Dus in het geval van dit bedrijf gaat de focus richting binnenvaart.

STAP 3

Wees onverslaanbaar.

En dat ben je als je het bedrijf ‘niet kopieerbaar’ in de markt positioneert. Vandaag ben ik de goedkoopste, morgen is een ander dat...kopieerbaar en daarom dus niet aantrekkelijk. Elke onderneming heeft iets wat niet te kopiëren is, ga naar deze specifieke kwaliteiten op zoek. Communiceer juist die kwaliteiten duidelijk en fel in de markt.

STAP 4

Haal alles uit de doelgroep.

Uit het onderzoek van Radboud Universiteit blijkt dat als een bedrijf de zes onderdelen - Bekendheid, Imago, Traffic, Sale, Extra-Sales en Re-sell – allemaal toepast, dat je dan het meest uit je doelgroep kunt halen. Daarom is het effectief om het personeel te trainen op deze onderdelen

STAP 5

Zet louter effectieve activiteitenprogramma’s in.

Doe dat wat je moet doen ook goed! Met andere woorden: doe niet zomaar wat. De meest briljante groeistrategieën gaan ten onder aan verkeerde executie. Uit hetzelfde onderzoek van Radboud is gebleken dat als je BITSER echt perfect toepast je zeker 300 procent groei kan genereren in een jaar.

STAP 6

Voorspel de resultaten van je activiteiten

alvorens ze uit te rollen.

Je kunt met de BITSER methode vooraf de resultaten van de activiteiten voorspellen. Hiermee voorkom je dat je met hagel op de markt gaat schieten. Evalueer en reken de opgeleverde projecten goed door. Met deze gegevens kun je beter bepalen hoeveel personeel je nodig hebt om met het het bedrijf te kunnen groeien én kun je tijdig beginnen met de wervingscampagne.

STAP 7

Waarborg het financiële rendement van de investeringen.

Wat blijkt is dat al deze stappen geld kosten. Met deze methode is terug te rekenen wat bijvoorbeeld een communicatie-campagne kost en gaat opleveren. Als ondernemer kun je zo beter uitrekenen of het een rendabele investering is. Je waarborgt zo dat de investering meer oplevert dan wat het kost.

Bron: deondernemer.nl

Laat je inspireren!


Wil je meer weten over de BLITSER methode? Wil je je laten inspireren door andere ondernemers die

deze methode succesvol hebben toegepast of wil je er zelf mee aan de slag?