Het is niet voor het eerst dat Somtrans N.V. voor de kwaliteit van Van der Velden® kiest. De relatie tussen Van der Velden® DMC met Somtrans N.V. bestaat al sinds dat zij in 2000 gestart zijn met hun nieuwbouwprogramma, vertelt Leo van Zon, Area Sales Manager bij DMC.


Voor al deze schepen is veelvuldig gekozen voor de stuurmachines van Van der Velden®. Daarnaast zijn er ook veel schepen uit de vloot van Somtralux S.A. uitgerust met een DMC Optima straalbuis. Alle producten worden onderhouden door een team van ervaren monteurs. Hierdoor zijn wij nauw betrokken bij de klant en kunnen we spreken van een hele goede samenwerking.


Kun je iets vertellen over het nieuwste schip van Somtralux S.A., mts Somtrans LNG?

Een aantal jaren terug heeft Somtralux S.A. een gedeelte van de vloot van Vinotra B.V. overgenomen, waaronder het mts Vinotra 10. Dit schip is heel bijzonder want het heeft drie aandrijftreinen met drie stuks onafhankelijk werkende stuurmachines van Van der Velden®
Deze techniek en uitrusting functioneert naar volle tevredenheid van de klant. Het mts Vinotra 10 is gebouwd en geleverd volgens het ontwerp van Rensen-Driessen Shipbuilding.

Toen Somtralux S.A. Rensen-Driessen Shipbuilding B.V. benaderde tot de bouw van een “nieuwe Vinotra 10”

is in samenwerking met Rommerts Ship Design het onderwaterschip en het aandrijfconcept voor het mts Somtrans LNG volledig herzien. Voor het nieuwe ontwerp van deze 13.000T binnenvaarttanker is gekozen om de middelste aandrijftrein te laten vervallen. Hierdoor verloor het schip ook direct 1/3 van zijn oorspronkelijke roeroppervlak. Van der Velden® heeft destijds bij het ontwerp van het mts Vinotra 10 met veel zorg de juiste hoeveelheid roeroppervlak gekozen om de optimale koersstabiliteit en manoeuvreerkracht te verzorgen. Om het verlies van de middelste motor en de bijbehorende roeren te compenseren is er een bijzondere oplossing gevonden om ook dit enorme schip van een fatsoenlijke roerwerking te voorzien.

De diameter van de schroeven hebben we vergroot naar 2 meter


Bijkomend voordeel is dat door middel van een uitgekiend roerontwerp het verlies van 1/3 van het roeroppervlak weer is terug gewonnen. De FLEX Tunnel is toegevoegd om deze grote propellers van voldoende water te kunnen voorzien. Zo kan het schip ook bij geringe diepgang nog wegvaren.

Voor welke producten heeft men gekozen en waarom?

De beste producten in een unieke combinatie zijn toegepast bij dit schip om de prestaties naar een hoger niveau te tillen. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door: hoog-efficiëntie straalbuizen type Optima, CFD-ontworpen 5-blads schroeven, enkelvoudige (single strut) schroefophanging, Van der Velden® FLEX Tunnel systeem en 2 onafhankelijk werkende stuurmachines die de 2x 2 aangepaste HD-profielroeren laten draaien. Vervolgens is aan het navigatiepakket een zogeheten BOSS™eco toegevoegd. Ook is de volledige hydraulische montage door ons verzorgd. TeamCo Shipyard is bij dit project onze opdrachtgever en heeft de afbouwcoördinatie voor haar rekening genomen.

Zijn er verder dingen te vertellen over (product)ontwikkelingen binnen DMC?

Momenteel is de sterk groeiende elektronica-afdeling van DMC begaan met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van autonoom varen en het op afstand bewaken van onze hydraulische systemen. Onze moedermaatschappij Damen Shipyards Group in Gorinchem neemt een sterk leidende rol in deze nieuwe ontwikkelingen en heeft toonaangevende technologie ter beschikking.

Bezoek ons tijdens Maritime Industry op stand D110