Jong Maritiem Professional


'Ambitie om dienstverlening en certificering te optimaliseren.'

In onze rubriek Jong Maritiem Professional spreken we met jonge ambitieuze professionals met passie voor de maritieme sector.
Deze keer spreken we met Robin Hoekstra, 33 jaar en sinds 2016 Directeur en medeoprichter van Bureau Scheepvaart Certificering.

Kun je ons iets over jezelf vertellen?

Ik ben geboren aan boord van een motorvrachtschip. Later toen ik naar school moest, hebben mijn ouders hun schip verkocht en hebben zij een scheepswerf in Wartena overgenomen. Op deze werf kunnen klanten met hun schepen en/of jachten terecht voor onderhoud en (ver)bouw. Naast dat ik mijn ouders hielp met de werkzaamheden op de werf, kocht ik zelf een oude sleepboot om op te knappen. Alles wat met binnenvaart te maken heeft is mijn passie. Na de middelbare school, de MTS ben ik de opleiding HTS werktuigbouw gaan volgen. Voor deze studie was ik op zoek naar een stageplaats. Bij mijn ouders op de werf heb ik veel inspecteurs aan het werk gezien en dat leek mij erg interessant.

Via een bekende inspecteur kwam ik aan een stageplaats bij Register Holland in Enkhuizen en mocht ik stagelopen bij deze keuringsinstantie. Dat beviel erg goed en ik mocht daar ook mijn afstudeeropdracht met als onderwerp ‘Haalbaarheid rules-toetsing op materiaaleigenschappen van oude schepen en daarvoor vervangende nieuwe materialen’ doen. Voor deze afstudeeropdracht heb ik met name onderzoek gedaan naar de materiaaleigenschappen van oude casco's. Na het afronden van mijn opleiding en het behalen van mijn diploma ben ik direct begonnen als Surveyor bij Register Holland. Daar ben ik opgeleid tot Surveyor voor zowel de binnenvaart als de zeevaart en ben ik doorgegroeid naar de functie Technisch Manager. Ik was daar verantwoordelijk voor de afgifte van de binnenvaartcertificaten.

Wat kun je ons vertellen over het verloop van je carrière en het bedrijf waar je nu werkzaam bent?

In juli 2016 heb ik samen met collega Lydia Groot de nieuwe keuringsinstantie “Bureau Scheepvaart Certificering” (BSC) opgericht. Wij delen de ambitie om de dienstverlening en certificering te optimaliseren en zagen samen veel ondernemerskansen. BSC is een door de overheid aangewezen, zelfstandige en onafhankelijke keuringsinstantie voor de binnenvaart. Na de oprichting hebben we hard gewerkt om daadwerkelijk van start te kunnen, eind december 2016 was het dan zover. Wij verkregen een tijdelijke accreditatie van de Raad van Accreditatie. Begin 2017 volgde de voorlopige aanwijzing van Inspectie Leefomgeving en Transport zodat wij ook daadwerkelijk inspecties konden gaan uitvoeren.


Sinds vorig jaar zijn we definitief aangewezen en gemandateerd om als keuringsinstantie namens de overheid de binnenvaartcertificaten uit te mogen geven. Als BSC onderscheiden we ons door onze transparante en efficiënte werkwijze waarbij we onze klanten zo goed mogelijk van dienst zijn.

Het certificeren van de binnenvaartvloot is een verplichting voor de scheepseigenaren en dus een “moetje” maar als dienstverlenend bedrijf kunnen we er wel alles aan doen om het certificeringsproces zo goed mogelijk te laten verlopen. Binnen ons team zijn alle specialismes aanwezig waardoor wij de complete certificering kunnen verzorgen voor zowel nieuwbouw als bestaande schepen. Als zelfstandige, onafhankelijke keuringsinstantie mag BSC zelf de binnenvaartcertificaten afgeven en werken wij uitsluitend met eigen inspecteurs. Zo houden wij de doorlooptijd kort. Gemiddeld wordt een certificaat binnen 1 week na het afmelden van de laatste openstaande bemerking afgegeven. Da’s voor onze klanten erg fijn.


Mijn functie is zeer divers want ik ben niet alleen algemeen directeur maar ook technisch manager en inspecteur bij BSC. Ik ben nauw betrokken bij onze klanten, de branche en ook de overheid. De diversiteit zorgt ervoor dat geen één dag hetzelfde is.

Maak deze zin af… Over vijf jaar heb ik dit bereikt….

Over 5 jaar is BSC uitgegroeid tot een keuringsinstantie die binnen de gehele binnenvaartvloot bekend staat om haar transparante, efficiënte en optimale dienstverlening en lopen we voorop met de certificering van innovatieve schepen en voorstuwingen.

Wie of wat inspireert jou en waarom?

Met een aantal opdrachten van BSC ben ik actief betrokken bij de ontwikkelingen die zullen leiden tot de verduurzaming van de binnenvaart. Technologieën zoals volledig elektrisch varen en het gebruik van waterstof zijn interessante cases om te onderzoeken. Ik vind de techniek heel interessant en ook hoe je dit soort schepen en technieken certificeert. De wet- en regelgeving kunnen remmend werken op innovatie, maar ik zie het als onze missie om ook hier in de komende jaren ons steentje aan bij te dragen. Deze uitdaging inspireert en motiveert mij.

Welke tip wil je delen met onze lezers?

Start tijdig met het verlengen van het binnenvaartcertificaat van uw schip. Deze mag namelijk niet meer verlopen. Wij realiseren dat dit een zeer ingrijpende wijziging is, daarom willen wij u er graag tijdig op attenderen. De keerzijde is dat u, in tegenstelling tot vroeger, nu vanaf één jaar voor verloopdatum van het certificaat kunt starten met de certificaatbestendiging. De geldigheid van het vernieuwde certificaat zal dan 5 of 7 jaar na de einddatum van het huidige certificaat zijn.


Wilt u meer weten over deze wijziging of verder kennis maken met BSC?


Bezoek ons dan tijdens Maritime Industry op 7,8 en 9 mei op standnr E142