Nautic Services & Consultancy


Werven voor
de binnenvaart

'Binnenvaart is een mooi vak.’ Dat vindt ook Piet Knot, eigenaar van Nautic Services & Consultancy. Met zijn uitzendbureau levert hij vakmensen aan de binnenvaart en adviseert hij dagelijks ondernemers hoe ze het beste kunnen omgaan met diverse personeelsvraagstukken. Wij gaan met hem in gesprek over zijn werkwijze.

Dat de binnenvaart een tekort heeft aan personeel is al langer een feit. Vroeger waren de varende ondernemers échte familiebedrijven en ging het schip over van vader op zoon. Nu zijn de tijden wel even anders. De jeugd heeft een scala aan beroepskeuzes die zij kunnen maken en wij hebben er als sector ook niet echt ons best voor gedaan om deze op de kaart te zetten. Gelukkig zie ik daar de laatste tijd wel verandering in bijvoorbeeld door de organisatie van de Dag van de Binnenvaart. Dit initiatief juichen wij ook enorm toe.

Kun je iets vertellen over jullie wervingsprocedure?

Naast het blijven werven van Nederlands nautisch personeel doen wij dit ook in Roemenië. Voor deze werving werken we met een vaste partner.

We hebben ons hier echt in gespecialiseerd; de eerste gesprekken met de kandidaten worden afgenomen door onze partner maar voor de tweede gesprekken reis ik er zelf naartoe. Het is toch ook een kwestie van gevoel en zeg nou zelf; 'niemand neemt toch personeel aan alleen op basis van de papieren?!' Gemiddeld ben ik elke twee maanden in Roemenië om voor onze klanten de beste mensen te werven.

Welke kwaliteiten zijn volgens jou belangrijk?

Natuurlijk zoekt elke klant iets anders. Naast dat ze over de juiste papieren moeten beschikken draait het ook om hun houding; Zijn ze representatief? Beschikken ze over normale omgangsvormen en kunnen ze goed in een team functioneren? En in het geval van onze Roemeense medewerkers; spreken ze voldoende Engels of Duits? Of zijn ze bereid zich hierin te verbeteren?

Zeker wanneer je vanuit een andere cultuur aan boord komt van een Nederlands schip moet je je kunnen aanpassen. Natuurlijk geldt dit niet alleen voor het personeel welke wij leveren maar voor het hele team aan boord. Je bent toch dagelijks op elkaar aangewezen.

Kun je iets vertellen over hoe jullie het personeel verder begeleiden?

Sociaal verantwoord ondernemen is bij ons erg belangrijk maar de begeleiding van ons personeel is afhankelijk van de functie en hun behoefte.

Voor zover het binnen onze competentie ligt begeleiden wij iedereen, op welk vlak dan ook.

Onze werknemers moeten zich gehoord en gewaardeerd voelen. Daarnaast investeren wij in hun studie zowel in tijd en in geld. Tenslotte verdient iedereen een kans in een mooie sector als deze.


Wilt u meer weten over Nautic Services & Consultancy?