AFMETINGEN

135 M x 22,80 M


TONNAGE

>12.000 Ton


VOORTSTUWING

Wärtsilä 20 Dual Fuel hoofdmotoren


VAARGEBIED

Antwerpen - Rotterdam - Amsterdam

De leveranciers


Levering complete dekleidingsysteem.

1 Bornemann slobpomp type W4 met capaciteit van circa 35m3/uur, aangedreven door drukvaste Hoyer elektromotor. Deze pomp is geschikt voor het verpompen van lichte producten en stookolie.

RVS LNG brandstofleidingen.

Boegschroefinstallatie type kanalen 31130S-4k (schroefdiam. 1300mm) Horizontale opstelling, 393 kW, 1780 omw/min.


Boegschroefinstallatie type VBS1200sr (schroefdiam. 1200mm) Horizontale opstelling, 393 kW, 1780 omw/min. Bediening wegafhankelijk incl. omschakeling pomp/boegschroefbedrijf

Generatorset 1 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen, 532 kVA, Caterpillar motor type C18 en generator Stamford HCM534.

Generatorset 2 t.b.v. aandrijving boegschroef en ladingpompen 532 kVA, Caterpillar motor type C18

generator Stamford HCM534.

Generatorset 3 t.b.v. boordnet 215 kVA John Deere motor type 6068,

generator Stamford HCM434.

Generatorset 4 t.b.v. boordnet 140 kVA

John Deere motor type 6068 generator Stamford UCM274.

DWP ladingpompen.

In gesprek met

De heren
van TeamCo Shipyard

TeamCo verzorgden de afbouw van het mts Somtrans LNG. Dit is het eerste LNG aangedreven schip en tevens ook het grootste schip dat ooit door de werf afgebouwd is. Wij gaan met hen in gesprek over dit unieke project.

Waarom is dit project jullie gegund?

Wij staan erom bekend dat wij technische uitdagingen niet uit de weg gaan, maar dit doen wij niet alleen. Door de jaren heen hebben wij een goede ploeg met leveranciers om ons heen verzameld. Iedere partij staat bekend om hun kwaliteit en betrouwbaarheid. Samen bouwen en leveren wij schepen van topkwaliteit.


TeamCo heeft al vaker schepen afgebouwd voor Somtralux S.A., wat maakt deze afbouw bijzonder?

Wij hebben vaker voor deze opdrachtgever schepen mogen afbouwen. Het werkt erg prettig als je elkaar goed kent en weet wat je van elkaar kunt verwachten. De afbouw van het mts Somtrans LNG was uniek te noemen omdat wij voor de eerste keer een LNG aangedreven schip hebben afgebouwd. Dit schip is tevens het eerste LNG schip in de vloot van Somtralux. Bij het afbouwproces van het mts Somtrans LNG kwamen wij voor andere uitdagingen op gebied van regelgeving en techniek te staan. Daarnaast is de maatvoering van het schip met 135 x 22,80m en een laadvermogen van meer dan 12.000 ton ook uitzonderlijk te noemen.


Hoe is de samenwerking met de onder leveranciers verlopen?

Voordat wij van start gaan met nieuwe projecten hebben wij eerst veelvuldig overleg met onze leveranciers. Goede werkvoorbereiding is erg belangrijk.

Naast de vaste ploeg met leveranciers werden er nieuwe samenwerkingen opgestart voor dit project met o.a. Wartsila, Cryonorm en Oonincx Scheepsonderhoud B.V. Da’s altijd even wennen maar gelukkig verliep de samenwerking ook met hen goed. Wij zijn er trots op dat dit team het voor elkaar heeft gekregen om een technisch gecompliceerd schip netjes en op tijd in de vaart te brengen. De samenwerking met het team van Somtrans, onder leiding van Ben Grootenboer, verliep als vanouds. Wij bedanken iedereen voor de inzet en betrokkenheid.

Somtralux S.A. maakt een keuze voor het varen op LNG. Welke ontwikkelingen spelen er nog meer op het gebied van scheepsbouw?

Op dit moment gebeurt er veel op het gebied van automatisering. In de scheepvaart hoor je veel geluiden over het ‘onbemand varen’. Dit zal in de toekomst, denken wij, beslist komen maar er is nog een lange weg te gaan voordat het zover kan komen. Eerst zal er nog veel meer data verzameld moeten worden. Daarin ligt al de eerste grote uitdaging want een schip is onderhevig aan constant wijzigende factoren. Met een auto werkt dit toch even iets anders.


Geheel elektrisch varen door gebruik te maken van accu’s is volgens ons sneller realiseerbaar. Technisch is het haalbaar en door de grote sociale druk vanuit de samenleving geloven we dat het elektrisch varen op grote schaal in het aankomende decennia een feit zal worden. Het varen op LNG is ook een goed alternatief om een duurzame voortstuwing te kunnen bewerkstelligen.
De kosten en de regelgeving rondom duurzame scheepsbouw blijft echter nog een uitdaging.


Tijdens Maritime Industry praten wij u graag bij op stand E137. U bent van harte welkom!