Invotis X


'Samen bouwen aan de toekomst.'

Bek & Verburg is al meer dan 50 jaar actief op het gebied van de inzameling van scheepsafvalstoffen in de Nederlandse havens.


Niet alleen in het Rotterdamse zijn ze een bekende speler maar ook in Dordrecht, Moerdijk, Scheveningen, Amsterdam, IJmuiden, Den Helder en de Eemshaven. Wij interviewen Daan van Mullem over hun vak, toekomstvisie en de samenwerking met Visscher Scheepsreparatie.

Kunt u iets meer vertellen over uw vak en de grootste uitdagingen waar u mee te maken krijgt?

Als Rotterdams, maar landelijk opererend bedrijf zamelen wij met multifunctionele kraanschepen onder meer scheepsafvalstoffen in en reinigen wij duwbakken, binnenvaart- en zeeschepen. We hebben een vloot van 22 schepen waarvan er momenteel één dieselelektrisch vaart en de tweede is in aanbouw. Daarnaast hebben wij een wagenpark van 21 vrachtwagens. We zijn een servicegericht bedrijf en door onze equiptment en know-how multi-inzetbaar.


Onze grootste uitdaging is toch wel om voorop te blijven lopen, het voor onze klanten aantrekkelijk te blijven maken om afval bij ons in te leveren. Het afval wat bij ons ingeleverd wordt moet bij ons ook weer een product worden daarom ons in om minimaal 93% van het afval te recyclen. Met de steeds strengere milieueisen investeren wij niet alleen in de optimalisatie van onze bedrijfsprocessen maar ook in de verduurzaming van onze vloot.


De afgelopen 20 jaar hebben jullie geïnvesteerd in milieuschepen. Welke wensen zijn leidend geweest bij de bouw van de schepen?

Door onze gerichte werkzaamheden zijn onze schepen heel specifiek. Bij al onze schepen hebben we gekeken naar de functionaliteiten. Er moet tenslotte in de praktijk goed mee gewerkt kunnen worden. Naast de inzetbaarheid is duurzaamheid de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Niet alleen voor ons maar ook voor onze klanten en de havenautoriteiten.


Voor ons was het de meest logische vervolgstap toen we besloten om een nieuwe en groenere Invotis in de markt te zetten. We willen de haven, de zee en ons bedrijf kunnen doorgeven aan de volgende generaties. Dit is voor ons één van de drijfveren geweest om hierin te investeren. De Invotis IX is gebouwd voor de (zee)cruisevaart. Dit schip vaart dieselelektrisch en is uitgerust met een knikarmkraan voor de laag hangende sloepen. Ook heeft de Invotis IX de mogelijkheid om ballast te zetten.

Voor de duurzamere schepen hebben jullie gekozen voor Visscher Scheepsreparatie. Waarom en hoe verloopt de samenwerking?

Voorheen voeren onze schepen met DAF maar omdat we ‘groener’ wilde varen hebben we voor Volvo motoren gekozen. Al snel kwamen we bij Visscher Scheepsreparatie terecht. Een bedrijf wat beschikt over dezelfde mentaliteit als de onze. Het zijn doorpakkers, denken met ons mee en ze zijn erg servicegericht. Je wordt er niet alleen hartelijk ontvangen maar ‘problemen’ worden direct opgelost. We zijn erg tevreden over de samenwerking die we door de jaren met hun hebben opgebouwd.

Wat kunt u ons vertellen over het bouwproces van de Invotis X?

Op dit moment zijn we druk bezig met de bouw van de Invotis X. Ook hiervoor werken we o.a. weer samen met Visscher Scheepsreparatie. De Volvo motoren welke ze leveren bevallen ons prima. Hiermee kunnen we varen met lage emissieniveaus, onze bemanning en omgeving heeft minder last van het lawaai en bovendien profiteren we van een lagere brandstofverbruik. Om langer elektrisch te kunnen varen hebben we dit keer wel een aanpassing doorgevoerd aan het accupakket. We verwachten dat de Invotis X in oktober 2019 in de vaart komt en hopen met dit schip weer een platina Green Award te kunnen krijgen.

Welke kansen en uitdagingen ziet u in de toekomst in uw branche?

Er komt steeds meer druk te staan op onze markt. Het afval moet nóg schoner worden ingezameld. Gelukkig spelen wij hier goed op in door onze vloot te verduurzamen. Ook zien wij een grote verandering in de offshore. Nu al wordt er veel gekozen voor alternatieve energiebronnen zoals windenergie.

Visscher Scheepsreparatie is in 1982 begonnen met allerlei scheepreparatiewerkzaamheden. Sinds 1987 zijn ze erkend Volvo Penta dealer. Nu, na 30 jaar, zijn ze uitgegroeid tot een bedrijf met ongeveer 15 enthousiaste werknemers. Visscher Scheepsreparatie bevind zich op een unieke locatie; de gemeentehaven van Sliedrecht. Hier kun je direct je schip afmeren, zodat de werkzaamheden snel en efficiënt kunnen worden uitgevoerd. Wil je meer weten over hun diensten en producten? Tijdens Maritime Industry kun je ze bezoeken op stand F134.