De scheepvaart moet de komende jaren flink minderen in de CO2-uitstoot. Die boodschap begint ook steeds meer door te dringen bij de scheepsbouwers en diens opdrachtgevers. AAA-Propulsion levert unieke oplossingen waarmee men een positieve bijdrage kan leveren aan de duurzame doelstellingen. Wij gaan in gesprek met Dick-Jan de Blaeij over de oplossing die zij hebben geleverd aan het mts Rain Empress.


Hoe zijn jullie bij de afbouw van het mts Rain Empress betrokken geraakt?

De opdracht voor het leveren van de POD's is direct verlopen via Reederei Jaegers waardoor wij pas halverwege het afbouwproces aan tafel kwamen bij Scheepstechniek Drechtsteden.

Na de eerste kennismaking volgde er al snel een goed overleg. We hebben het project goed met elkaar af kunnen stemmen. Da's erg belangrijk en essentieël geweest voor het eindresultaat. Met elkaar hebben we een mooi totaalconcept aan kunnen bieden

Hoe is het project, mts RAIN EMPRESS, verlopen?

Bij ieder project kom je wel voor bepaalde uitdagingen te staan, zeker bij zo'n uniek project als het mts Rain Empress. Vanwege het kleine formaat van het schip zijn we samen met de scheepsarchitect op zoek gegaan naar een zo’n efficiënt en compact mogelijke oplossing.

De efficiëntie hebben we gevonden in een relatief grote schroef, 1200mm – 3 blad, met een laag maximaal toerental.

In eerste instantie waren er nog wat zorgen met betrekking tot de stuureigenschappen van de A-Pod. Op verzoek van Reederei Jaegers is de A-Pod namelijk uitgevoerd met een open schroef. Dit hebben wij opgelost door de vorm van de behuizing van de A-Pod aan te passen en een extra roerplaat onder de A-Pod te installeren. Hierdoor zijn de huidige stuureigenschappen zeer goed te noemen.


De compactheid hebben we gerealiseerd door gebruik te maken van een eenvoudige kabel constructie die een draaiing kan accepteren van 2 x 110°. De schroef kan zowel linksom als rechtsom draaien waarmee voldoende stuwkracht in alle stuurrichtingen gerealiseerd kan worden. De Podruimte is, met nog geen 90cm hoog en 100cm lang, erg krap maar door de gekozen oplossingen is er gelukkig nog voldoende beweegruimte voor het onderhoud.


Wij kijken terug op een uniek project waarbij het proces, ondanks de uitdagingen, soepel verlopen is. We zijn trots op het eindresultaat.

'Door te luisteren naar de ideeën van onze klanten en een open gesprek aan te gaan kunnen we als bedrijf blijven innoveren.'


Dick-Jan de Blaeij, CEO AAA Propulsion

Waarom is er specifiek gekozen voor de producten en diensten van AAA Propulsion?

Reederei Jaegers vroeg ons om een compacte, elektrische oplossing met een hoge efficiëntie en lage onderhoudskosten te leveren.

De geleverde A-Pod is een zeer compacte en onderhoudsvriendelijk oplossing waarbij de schroef direct wordt aangedreven door de permanent ingebouwde magneetmotor. Vanwege het ontbreken van tandwielen is dit product zeer efficiënt in gebruik. Ook zorgt de aanwezige druksmering ervoor dat er maar 20L olie nodig is om de lagers te smeren.


Een externe pompset zorgt voor de actieve smering van de lagers en waarborgt door middel van een vervuilingssensor de kwaliteit van de olie. De A-pod is voorzien van versnelling sensoren waarmee op ieder gewenst moment de conditie van de lagers en schroef kan worden beoordeeld.

Verder is de A-Pod standaard uitgevoerd met een dubbele schroefas seal waarbij de tussenliggende ruimte continue onder vacuüm staat. Dit zorgt ervoor dat er geen water in het oppervlaktewater of in de oliekamer kan komen wanneer je eventueel te maken krijgt bij afdichtschade.

Waarin onderscheidt AAA Propulsion zich van soortgelijke bedrijven?

AAA Propulsion is een bedrijf dat zich met name richt op efficiënte voorstuwingen. We leven in een maatschappij waarbij de technologie in een rap tempo veranderd.

Dit houden wij goed in de gaten en doen hier ons voordeel mee. Daarnaast leren we ook veel in de praktijk. Bij elk project komt je toch weer voor andere uitdagingen te staan. Het is de kunst om altijd een passende oplossing te bieden.


Op dit moment zijn we bezig met de optimalisatie van de permanent magneet motor. Ook zijn we bezig met het voortstuwingsconcept van een ‘Fish trawler’ voor een buitenlandse klant. Dit schip moet zowel bij 4kn als bij 11kn efficiënt kunnen varen.
Om dit te kunnen bereiken bieden wij 2 Pod aandrijvingen aan, uitgevoerd met een schroef van 1750mm en een vermogen van 375kW.

De vaste schroef is uitgelegd op 4kn en heeft een maximaal schroef toerental van 240 tpm. Bij 11kn kan de schroef een toerental van 267 tpm bereiken.


We bieden niet alleen een product aan maar we gaan ervoor om samen met onze klanten de technologische uitdagingen te overwinnen. Het meedenken met de klant om tot een custom made oplossing te komen vind ik het leukste wat er is.