Special


mts Rain Empress

Klein van formaat,
groots in innovatie.

Dit keer besteden wij extra aandacht aan het mts Rain Empress. Onlangs afgebouwd bij Scheepstechniek Drechtsteden B.V. zijn er aan boord van het mts Rain Empress vele innovaties te vinden. In deze special laten wij de afbouwwerf, leveranciers en de opdrachtgever aan het woord om deze extra toe te lichten. Ieder vanuit hun eigen expertise.

De leveranciers


Volledige afbouw

mts Rain Empress

Victor pompen en appendages

8 stuks MDPD-80 ladingpompen

Eén (1) Verhaar Omega boegschroefinstallatie type VBS800sr (schroefdiam 800mm) verticale opstelling, 250 kW bij 730 omw/min. Bediening wegafhankelijk en een schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11 FF op 500L ketel

In het verleden heeft Hendrik-Jan van Dodewaard zijn eigen schip afgebouwd. Nadat hij zijn schip heeft verkocht is hij aan de wal gegaan. Inmiddels is hij al een tijdje werkzaam als projectleider bij Scheepstechniek Drechtsteden. Onlangs hebben zij het mts Rain Empress opgeleverd aan Norbert Kuhlmann van Reederei Jaegers GmbH. Een bijzonder schip waarbij o.a. Marine Power Drechtsteden een belangrijke rol heeft gespeeld. MPD heeft meegedacht over de samenstelling van het aandrijfconcept. En met succes. Over dit unieke schip gaan we in gesprek met Hendrik-Jan, Norbert Kuhlmann en Dennis van Wijlen.

Hendrik-Jan; Kun je iets vertellen over de relatie die jullie hebben met Reederei Jaegers GmbH?

Reederei Jaegers is een goede klant van Scheepstechniek Drechtsteden. Al jaren verzorgen wij voor hun veel reparatie- en onderhoudswerkzaamheden. In samenwerking met Marine Power Drechtsteden denken we vaak met hen mee om tot ‘innovatieve’ concepten voor bijvoorbeeld de aandrijving te komen of met andere uitdagingen op het gebied van techniek.

Norbert; Waarom hebben jullie ervoor gekozen om het mts Rain Empress af te bouwen bij Scheepstechniek Drechtsteden?

Ik ben voor het eerst in contact gekomen met Bram van Rees tijdens de afbouw van het mts Saskia Reich. Dit schip werd afgebouwd bij Machinefabriek A.A. Vink BV in Sliedrecht en voer voor ons bevrachtigingskantoor. Na de verhuizing en naamswijziging van Bram's bedrijf hebben we vele onderhoud- en reparatiewerkzaamheden van onze schepen bij Scheepstechniek Drechtsteden ondergebracht.

De samenwerking tijdens de afbouw van het mts Saskia Reich was ons zeer goed bevallen en we zagen ook meer mogelijkheden op de huidige locatie. Het is een fijne partij om mee samen te werken. De lijnen zijn kort, het eindresultaat is netjes en er wordt met ons meegedacht wanneer we voor technische uitdagingen staan.

Norbert; Wat maakt het mts Rain Empress een uniek project?

Het mts Rain Empress heeft een speciaal formaat. Met een lengte van 67 m en een breedte van 7.20 m is het mts Rain Empress mogelijk het kleinste binnenvaartschip op dit moment die voor dit soort transport wordt gebruikt. We hebben voor dit formaat gekozen omdat het schip veelal in de regio van Amsterdam actief is. Door het kleine formaat heeft het schip geen speciale toestemming nodig om door de binnenstad te varen, om zo uiteindelijk de Amstel te bereiken. Het vaargebied en de eisen van onze opdrachtgever hebben ervoor gezorgd dat we moesten voldoen aan strengere veiligheid- en milieueisen. Daarnaast kan het mts Rain Empress alle type ladingen varen doordat het schip volledig is uitgevoerd in roestvrijstaal.