AFMETINGEN

67 M x 7,20 M


TONNAGE

832 ton


VOORTSTUWING

2x 250 kW POD Drive


VAARGEBIED

Amsterdam

Dennis; Kun je iets vertellen over het concept van de voortstuwing?

In samenwerking met EMS BV en AAA Propulsions BV hebben we een innovatief voortstuwingsconcept ontwikkeld. Op dit moment vaart het mts Rain Empress nog diesel-elektrisch en levert MPD met drie generatorsets de benodigde energie. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen de generatorsets afzonderlijk van elkaar worden ingeschakeld. Hierdoor is het mogelijk om op diverse manieren gebruik te maken van de voortstuwing. Maar er is meer, het mts Rain Empress is voorbereid op de toekomst en kan op ieder gewenst moment omschakelen naar het volledig elektrische aandrijfconcept. Het schip heeft nu al een aparte ruimte aan boord waar de accu’s met een capaciteit van 300 kWh geinstalleerd kunnen worden.


Hendrik –Jan; Wat waren de grootste uitdagingen bij de bouw van het mts Rain Empress?

Het mts Rain Empress heeft vele innovatieve technieken aan boord. Door de beperkte ruimte was het uitdagend om dit goed op elkaar af te stemmen. Gelukkig is de communicatie onderling goed verlopen waardoor we echt gezamenlijk als team een uniek schip hebben gebouwd en opgeleverd.


Norbert; Waarom hebben jullie gekozen voor deze duurzame oplossing en is het de investering waard?

Onze opdrachtgever is nauw betrokken geweest bij dit project. Met het mts Rain Empress gaan we o.a. koolwaterstofharsen vervoeren in en rondom Amsterdam. Dit type product en het vaargebied waren voor ons de aanleiding geweest om te investeren in deze duurzame en innovatieve technieken. Uiteraard kunnen we pas na een langere periode zeggen of iedere investering echt rendabel is geweest. Wij zijn er echter wel van overtuigd dat wij met dit aandrijfconcept kunnen besparen op de brandstof. Dit heeft daardoor ook een gunstig effect op het verminderen van de uitstoot.

Norbert; Zijn er verder nog bijzonderheden te vermelden?

Al vanaf het begin moesten we met de afbouw van het mts Rain Empress rekening houden met zelfs het kleinste detail. Ook voor mij was de afbouw van dit schip een grote uitdaging. Over de samenwerking en de flexibiliteit van alle grote leveranciers zoals Marine Power Drechtsteden, EMS, ANKO Piping, AAA Propulsion en Steeha ben ik erg tevreden.