Revolutionaire innovatiekracht van Nederlandse afkomst

Op 26 juni werd het eerste LNG bunkerponton ter wereld gedoopt en opgeleverd aan de eigenaar Titan LNG.
Met de FlexFueler 001 is het vanaf nu mogelijk om LNG te bunkeren en te vervoeren via de waterwegen in het ARA gebied. Zowel binnenvaartschepen als zeegaande schepen kunnen worden bediend.

Kooiman Marine Group uit Zwijndrecht heeft deze efficiënte FlexFueler 001 gebouwd, in opdracht van Titan LNG. Peter Vrolijk heeft het project gecoördineerd. Samen met Ronald van Selm, COO, Niels den Nijs, CEO en Edwin van Leeuwen, lead engineer van Titan LNG vertelt hij hier meer over het project.

Peter; Wat maakt de FlexFueler 001 uniek?

De FlexFueler is het eerste ponton ter wereld dat voor deze toepassing gebouwd is. Het is een revolutionair ontwerp van een ponton dat ervoor zorgt dat schepen niet onnodig lang op hun brandstof hoeven te wachten. Tot nu toe werd LNG alleen gebunkerd vanaf de wal door gebruik te maken van tankwagens. Zoals iedere ondernemer zal beamen is tijd kostbaar en als je tijd kunt besparen heeft dat een gunstig effect.

Wij verwachten dat deze LNG bunker barge het gebruik van LNG als brandstof door de scheepvaart positief zal stimuleren. Hiermee staan we aan het begin van een nieuw tijdperk. We zijn er trots op dat de Kooiman Marine Group in dit project de rol heeft vervuld van een innovatieve partner, verantwoordelijk voor de afbouw van de FlexFueler 001. Ook bij de ontwikkeling van het concept zijn wij betrokken geweest.

Kun je iets vertellen over de techniek?

De FlexFueler 001 is 76,40 m lang x 11,45 m breed en uitgerust met vier vacuüm geïsoleerde tanks. Iedere tank heeft een opslagcapaciteit van 370 m3 waarbij de totale capaciteit 1.480 m3 is. De tanks en het leidingssysteem zijn op een speciale manier gebouwd zodat de LNG op de juiste temperatuur kan blijven, en wel -162° C.

Het ponton heeft geen zelfstandige voortstuwing maar is voorzien van een boegschroefinstallatie zodat het zichzelf kan assisteren bij het manoeuvreren. De FlexFueler 001 krijgt een vaste plek aan de Siciliëweg in de havens van Amsterdam.

Hoe is de samenwerking verlopen met de subcontractors?

Het casco is in het buitenland gebouwd. Tijdens deze fase heeft Kooiman dit project daar begeleidt in samenwerking met de mensen van de lokale werf. Begin dit jaar kwam het casco aan in Nederland en zijn wij met ons team begonnen aan de afbouw. De communicatie onderling en met onze vaste ploeg subcontractors verliep goed. Met de meeste subcontractors werken wij al vele jaren met plezier.


Titan LNG heeft het schip ontworpen. Kooiman was verantwoordelijk voor de engineering, en, samen met de leveranciers, voor de productie, afbouw en oplevering inclusief certificering van de FlexFueler 001.
Alle disciplines binnen de Kooiman Marine Group, waaronder Kooiman Scheepsinterieurbouw en onze leidingwerk afdeling hebben aan dit project meegewerkt. Een project om trots op te zijn!

Subcontractors

Om de FlexFueler 001 te kunnen bouwen hebben wij met diverse gerenommeerde bedrijven samengewerkt. Door de goede samenwerking hebben we de FlexFueler 001 succesvol opgeleverd.
Klik op de button om te bekijken wie wat geleverd heeft.

Als vooraanstaande leverancier van full service LNG biedt Titan LNG oplossingen voor de industriële bedrijven en de scheepvaart in Europa. Met de exploitatie van de FlexFueler 001 worden grote stappen gezet. Titan LNG vertelt ons meer over het bedrijf en over de samenwerking met Kooiman Marine Group.

Wat is jullie grootste motivatie om de FlexFueler 001 te bouwen?

Wij geloven in LNG als dé schone en veilige brandstof van de toekomst. Wij bieden deze brandstof dagelijks aan onze klanten, hoofdzakelijk in de industrie en scheepvaart. Alhoewel we merken dat er steeds meer vraag is naar LNG voor de scheepvaart, zijn de bunkerfaciliteiten nog niet optimaal en efficiënt. Voor dit probleem hebben wij een unieke oplossing bedacht. De Flexfueler 001 is hiervan het eerste resultaat. Dit zal het gebruik van LNG in de scheepvaart zeker stimuleren. De schepen die al varen op LNG kunnen met via deze bunker barge beter worden bediend.


Eerder dit jaar hebben wij Kooiman Marine Group de opdracht gegeven tot het bouwen van de FlexFueler 002. Deze krijgt een vaste plaats in de havens van Antwerpen.

Waarom hebben jullie voor Kooiman Marine Group gekozen?

Na een zorgvuldige selectieprocedure hebben we voor Kooiman Marine Group gekozen. Ze zijn een innovatieve partij en als opdrachtgever behielden wij inspraak in de keuze voor de subcontractors. Het was een uitwisseling tussen specialistische partijen waar we in vertrouwen, waardoor de samenwerking tijdens het gehele bouwproces goed is verlopen.


Je kunt je misschien wel voorstellen dat het lastig kan zijn om zo'n uniek 'schip' te classificeren. Hierbij heeft Kooiman Marine Group ons uitstekend geholpen. We zijn er trots op dat de FlexFueler 001 is geclassificeerd door Bureau Veritas. Kooiman Marine Group heeft het ponton succesvol en tijdig opgeleverd zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Wil je meer weten over Kooiman Marine Group?