Special


mts Spera

Met hoop en vertrouwen
de vaart in

Eerder deze maand werd in Werkendam het mts Spera opgeleverd. Deze roestvrijstalen chemicaliëntanker werd gebouwd en opgeleverd aan Nico van de Geer, Spera Tankvaart BV. Met Marcel Roodhart als afbouwbegeleider en Jaap Oonincx als projectleider is het mts Spera een schip met een uniek verhaal. Wij gaan met hen in gesprek over dit mooie project.

De leveranciers


Levering van compleet schip

Projectleider van de afbouw, inbouw van machinekamers en levering van bordessen op het tankdek

Bevrachting

Levering en inbouw van twee Easyflow roeren, Stuwa schroefasinstallatie

incl. De Waal seals

1x Kanalenboegschroef type 31130S1400 (schroefdiam 1400mm)

Horizontale uitvoering 426kW elektrisch aangedreven. Incl. omschakelbediening voor Pomp- en Boegschroefbedrijf


1x Schroefcompressor Atlas Copco MAS GA11 op ketel incl Droger

REINTJES keerkoppeling

type WAF 665 / 5,044:1

Deepwell pompen

1 Caterpillar voortstuwingsmotor type 3512C

van 1621 pk bij 1600 rpm

1 Caterpillar generatorset

type C18 van 425 ekW voor boegschroefaandrijving en ladingpompaandrijving

Machinekamerpompen

Volledig nieuwbouw ADN inventaris, Norsap stuurstoel met rail, Aluminium bijboot 450 Sport met 50 pk Honda motor, staaldraden en touwen

Nico; kun je eens iets over jezelf vertellen?

Ik ben geboren en getogen op de sleepboot van mijn vader. Toen ik naar school moest ben ik samen met mijn moeder, broer en zus aan de wal gaan wonen. Mijn vader had in de jaren ’80 vast werk met zijn sleepboot en was betrokken bij de ontwikkeling van de Oosterscheldekering, een onderdeel van de Deltawerken. Na het behalen van mijn diploma’s aan de Zeevaartschool in Vlissingen ben ik gaan varen op zee.


Ondertussen had mijn vader zijn werkzaamheden aan de Oosterschelde afgerond en zijn sleepboot omgebouwd naar een duwboot. Ik kwam erachter dat varen op zee toch niet helemaal mijn ding bleek te zijn. Ik ben toen bij mijn vader aan boord gegaan. Met onze duwboot Spera voeren we in die tijd veel voor Chemgas Shipping. In de jaren ’90 hebben we de overstap gemaakt naar de tankvaart en kochten we het mts Vallesia. Het mts Vallesia hebben we destijds bij Breko Shipbuilding & Repair laten ombouwen naar een dubbelwandige roestvrijstalen tanker. Later hebben we daar het schip ook nog laten verlengen met een nieuw achterschip. Dit alles onder leiding van Marcel Roodhart.

Wat kun je ons vertellen over het nieuwe schip?

Na de ombouw en de verlenging van het mts Vallesia had ik de wens om een heel nieuw schip te laten bouwen. Voordat deze plannen concreet werden, heb ik eerst het mts Vallesia verkocht. Sinds maart 2017 vaart dit schip onder de naam ‘Voyage’.


Marcel Roodhart van Euromaritime Shipbuilding heeft het casco van het mts Spera geleverd en de afbouw begeleidt. Zijn enorme technische kennis en betrokkenheid maken van hem een betrouwbare zakenpartner. Het nieuwe schip draagt traditiegetrouw de naam ‘Spera’. Spera betekent hoop en vertrouwen. Het is een mooi eerbetoon aan mijn vader en opa. Zij hebben deze naam altijd gebruikt voor hun schepen. Met het mts Spera vaar ik onder contract bij TankMatch B.V., voornamelijk in het ARA gebied en op de Rijn. Doordat het schip volledig is uitgevoerd in roestvrijstaal is het mogelijk om verschillende soorten vloeibare ladingen te vervoeren. Dat zorgt voor afwisseling en diversiteit in mijn dagelijkse werkzaamheden.