AFMETINGEN

110 M x 13,50 M


TONNAGE

circa 4.000 ton


VOORTSTUWING

Caterpillar type 3512C, 1621pk, 1600 RPM


VAARGEBIED

ARA traject en Rijn

Marcel; Hoe is dit project voor jou als afbouwbegeleider verlopen?

Zoals Nico al vertelde heb ik destijds de ombouw en later de verlenging van het mts Vallesia begeleidt. De samenwerking verliep toen goed en we hebben altijd contact gehouden. Bij de verkoop van het mts Vallesia ben ik ook betrokken geweest. Nico heeft mij vervolgens gevraagd om de bouw van het nieuwe schip te begeleiden. Dit heb ik met plezier gedaan. Het mts Spera is een eigentijds schip en heeft andere afmetingen dan het vorige schip. Deze is iets groter van formaat zowel in volume, als in tonnage.


Daarnaast is er gekozen voor andere aandrijflijn met een enkele schroef. Deze aandrijflijn past beter bij het huidige vaarprofiel. Jaap Oonincx en zijn team waren aangesteld als projectleider en hebben een groot aandeel gehad in dit project. Oonincx Scheepsonderhoud is een van mijn vaste partners, waarmee ik de schepen afbouw. Het werkt heel fijn als je elkaar goed kent en weet wat je aan elkaar hebt.


Alhoewel ik de afgelopen jaren betrokken ben geweest bij zo’n 160 projecten blijft ieder schip uniek en uitdagend. Zo ook de afbouw van het mts Spera. Het was uitdagend om dit project binnen de gestelde deadline op te leveren maar met elkaar hebben we het waar kunnen maken.

De leveranciers


Ankerlieren, ankers en kettingen

en een spudpaal

Verzekeringen

Aluminium machinekamervloeren

Pijpleidingen t.b.v laad-/los en dampretour installatie en alle overige dekleidingen


RVS tankverwarmingsspiralen

Jaap; Kun je iets over de techniek vertellen aan boord van het mts Spera?

Als projectleider waren we verantwoordelijk voor de afbouw van het mts Spera. Samen met ons team hebben wij de inbouw van de machinekamers verzorgd en de bordessen op het tankdek geleverd. Liquid Control Trading heeft de machinekamerpompen geleverd en Dutch Well Pumps de ladingpompen.


De techniek van de Deepwell ladingpomp is gebaseerd op het centrifugaal pomp principe en heeft een extra lange verticale as met de aandrijving aan dek. Deze pompen worden uitgevoerd in RVS en zijn uitermate geschikt om twee partijen te laden. De onderdelen van de pomp zijn universeel en direct vervangbaar bij een defecte pomp.

Aan boord is een demi watermaker geplaatst. Hiermee wordt gedemineraliseerd water gemaakt waarmee Nico zelf de ladingtanks kan reinigen en gereed kan maken voor de volgende lading. Het afvalwater wordt opgevangen en afgeleverd bij afvalstofverwerkingsbedrijven.


Deze producten passen uitstekend bij de efficiënte en kostenbewuste bedrijfsvoering van Spera Tankvaart B.V.

Hoe is de samenwerking verlopen?

De samenwerking met Marcel Roodhart, De Waal en andere leveranciers verliep als vanouds; zeer prettig. Ook met Nico was het fijn samenwerken. Wij kennen elkaar al jaren. Voordat ik 1991 begon met Oonincx Scheepsonderhoud (OSO) heb ik nog met Marcel gevaren, ook met Nico trouwens. Later ben ik bij veel projecten van Marcel betrokken geweest als leverancier, onderaannemer of als projectleider. Projecten zoals het mts Spera kun je alleen tot een goed eindresultaat brengen als je elkaar kunt vertrouwen en gebruik maakt van ieders unieke kwaliteiten, en dat is gelukt! Het mts Spera is in mijn ogen het resultaat van vakmanschap en een goede samenwerking.

Dutch Well Pumps

Bij Oonincx Scheepsonderhoud werken we met een gedreven team monteurs die passie hebben voor techniek. We zijn een servicegerichte onderneming en vinden het belangrijk dat u zo snel mogelijk weer in de vaart bent. Daarom kiezen wij ervoor om Dutch Well Pumps te leveren en te monteren. De pompen bestaan uit universele onderdelen die direct uit onze voorraad leverbaar zijn. Hierdoor kunnen wij de continuïteit van uw varende onderneming waarborgen. Dat is wel zo makkelijk.

Wil je meer weten over dit product of over Oonincx Scheepsonderhoud?