Werken met én voor elkaar

Als toonaangevende scheepswerf op het gebied van nieuwbouw, afbouw, onderhoud en reparatie van binnenvaartschepen en scheepvaart gerelateerde projecten is Asto Shipyard niet meer weg te denken uit de maritieme sector. Met een vast team aan specialisten op het gebied van elektra, verspaning en scheepsbouw en een goed gevulde orderportefeuille het druk op de werf. De sfeer is goed en de hands on mentaliteit is hier duidelijk te merken.


René Elbers werkt als voorman bij Asto Shipyard en vertelt ons graag meer over de werf en zijn dagelijkse werkzaamheden.

Wat kun je ons vertellen over je werk?

Sinds april 2007 werk ik als voorman bij Asto Shipyard. Ik ben verantwoordelijk voor de werkzaamheden rondom reparaties en onderhoud van bestaande schepen. Jan en Stijn zijn verantwoordelijk voor de nieuwbouwprojecten. Dagelijks geef ik leiding aan een team.


Op dit moment liggen er een aantal schepen voor onderhoud of revisie bij ons aan de kade. Een van de recente projecten die ik heb begeleidt is een verbouwing van een koppelverband. Dit koppelverband werd voorzien van een nieuwe ‘kop’ zoals dat heet. Het ontwerp en de tekeningen hiervoor hebben we in eigen huis gemaakt. Ieder project is weer anders en geen dag is hetzelfde. Dat maakt dit werk zo leuk!

Wat maakt Asto Shipyard uniek en onderscheidend?

Wij onderscheiden ons van andere werven doordat wij beschikken over een compleet machinepark, uitgebreide kadefaciliteiten, een goede voorraad aan onderdelen én enorm veel kennis in eigen huis. Voor alle disciplines, behalve scheepsbetimmering, hebben wij zelf de vakspecialisten in dienst. De lijnen zijn kort, dat werkt voor ons én voor de klant erg prettig.


Klanten kunnen bij ons terecht voor de volledige afbouw; van ontwerp tot aan het volledig in bedrijf stellen van hun schip, duwbak, ponton of ander scheepvaart gerelateerde project. Asto Shipyard heeft daarnaast een unieke positie in de markt verworven en bouwt als enige scheepswerf in Nederland cement overslaginstallaties en tankers die geschikt zijn voor het vervoeren en lossen van poedervormige producten zoals krijt, kalk, cement en vliegas.

Veel bedrijven hebben te maken met een tekort aan technisch personeel. Herkennen jullie dit probleem?

Wij merken zeker dat het tekort aan technisch personeel toeneemt. Steeds minder jongeren kiezen voor een technische opleiding.

Het algemene beeld dat jongeren, of eigenlijk ook de ouders, hebben van een technisch beroep, klopt niet. Een baan in de techniek biedt juist veel kansen op een carrière met volop doorgroeimogelijkheden. Dit imago probleem kunnen wij niet oplossen maar wij proberen wel het verschil te maken.


Ik werk daarom met diverse scholen uit de regio samen en begeleidt bij Asto de leerlingen tijdens de stageperiodes. Ik probeer mijn enthousiasme en passie voor het werk op hen over te brengen en leer ze de ‘fijne kneepjes’ van het vak.

De directie van Asto investeert veel in het personeel en is erg betrokken bij de mensen op de werkvloer. De werksfeer is goed. Ik denk dat het veel zegt over Asto als werkgever dat er weinig tot geen verloop zit in het personeelsbestand en dat het ziekteverzuim ook erg laag is. We werken hier met én voor elkaar als een team.

Wil je meer weten over Asto Shipyard of de carrièremogelijkheden binnen het bedrijf?