Veiliger varen met
een sleepboot

TOWING PINS IN DE PRAKTIJK

Bij Kooiman Marine Group denken wij graag met u mee en maken oplossingen op maat. Juist u weet ons te vertellen welke problemen u tegenkomt in de praktijk. Onze engineers weten uw specifieke wensen om te zetten in een passend en veilig product. Zo hebben wij speciaal voor sleepboten een aantal dekwerktuigen ontwikkeld waarmee er veilig gewerkt kan worden: De Kooiman Delta Pin, De Kooiman Omega Pin en de Kooiman Gamma Pin.

Van concept tot product

De Kooiman Delta Pin is ontstaan doordat klanten met hun sleepboten hier regelmatig aan de werf komen voor een reparatie of voor het vervangen van onderdelen. We komen het vaak tegen dat het sleepkabelgeleidingssysteem niet meer goed werkt en aan vervanging toe is. Speciaal voor de ankerbehandelingssleepboten hebben wij toen de Delta Pin ontwikkeld. Vervolgens kwam onze klant, KOTUG International, met de vraag of wij een oplossing konden bedenken voor hun problemen met de bestaande tros geleidingen. Hiervoor hebben wij een veilige oplossing bedacht met als resultaat het product Omega Pin, en later de Gamma Pin.

De Omega pin is een super gladde unit van RVS en door de vorm en afwerking kan de sleepkabel onder een zeer grote hoek zowel horizontaal als verticaal gebruikt worden. De Gamma pin is aan één zijde open waardoor het mogelijk is om tijdens het slepen de kunststof sleepkabel in de pin te trekken.

Waarom vaar je veiliger met dit systeem?

Alle drie de dekwerktuigen zijn hydraulisch bedienbaar. Op het moment dat de pennen niet in gebruik zijn, kunnen deze gelijk getrokken worden met het dek. Zo vormen deze systemen geen obstakel aan dek en draagt het bij aan de veiligheid aan boord. Met de uitvoering van de pinnen is ook gedacht aan de dynamische factoren. Wanneer er gesleept wordt onder een grote hoek zijn de resulterende krachten op de pin substantieel groter dan de kracht in de sleepdraad.

Milieuvriendelijk en kostenbesparend

De pennen zijn ontworpen met zo min mogelijk draaiende of bewegende onderdelen. Dit met de gedachte ‘wat er niet op zit, kan ook niet kapot’. Alles wat wel beweegt, is onder dek verwerkt en dus beschermd tegen weer en wind.


Daarnaast zijn de pennen duurzaam in gebruik. Als voorbeeld de waterdichtheid. De dubbel uitgevoerde afdichting zit laag in het huis van de Delta Pin, waardoor het bovenste deel van de pin, waar de staaldraden langslopen, nooit de afdichting kapot kan maken. Daarnaast zijn de Delta pinnen uitgevoerd met gehard stalen draaiende bussen, hierdoor slijten de stalen sleepdraden en de Delta pin minder. De bussen blijven slijtdelen daarom hebben we deze zo ontworpen dat ze eenvoudig te wisselen zijn. Alle drie de typen pennen worden geleverd met Lloyds Register certificaat.


Bekijk de video voor een impressie >>

Klantenreview

KOTUG INTERNATIONAL B.V.

Wij gebruiken de Kooiman Omega pin en Kooiman Delta pin aan boord van onze schepen.Door de vorm van de Omega pin heeft de tros die door het oog wordt gebruikt, in het geval van de ISV’s dyneema, in alle mogelijke posities voor ons de ideale radius. Hierdoor voorkomen wij veel beschadigingen. Vanwege de specifieke eigenschappen van de Rotortug is de radius waar de tros in het bit kan worden gebruikt extreem groot, zowel horizontaal als verticaal. De constructie van de producten is zeer eenvoudig maar doeltreffend. Daardoor is het heel makkelijk in het gebruik. Wij vinden de veiligheid van onze mensen aan boord erg belangrijk. Deze producten dragen bij aan onze veiligheidseisen. Naast de veiligheid is het product ook duurzaam in de uitvoering.

Hoe is de samenwerking met Kooiman Marine Group verlopen?

De Prelude ISVs zijn Rotortugs, die slepend over het achterschip het meest effectief zijn wanneer het achterste sleeppunt direct boven de achterthruster is geplaatst. Om ook lading aan dek mee te kunnen nemen, moest er een mogelijkheid zijn om een leeg achterdek te kunnen creëren. Hierdoor moest dit achterste sleeppunt tevens inklapbaar zijn. Er waren reeds een aantal concepten op de markt, maar geen van deze concepten waren direct toepasbaar op ons type sleepboten. Daarom hebben wij contact gezocht met Kooiman Marine Group. Samen met hun engineers zijn wij tot deze revolutionaire oplossing gekomen, precies de oplossing waar wij naar op zoek waren. We zijn trots op onze goede samenwerking.

UITNODIGING

Ook dit jaar zullen wij met een werkende 50 ton Kooiman Delta Pin op de beurs Offshore Energy 2019 in RAI Amsterdam staan.

Deze beurs vindt plaats op 8 en 9 oktober en is één van de meest toonaangevende beurzen in Europa voor offshore wind, offshore oil & gas en marine energie. Bent u benieuwd naar onze diensten en leveringen in deze markten en hoe wij u van dienst kunnen zijn?

Wij maken graag kennis met u en nodigen u van harte uit op stand nummer 1.108