Hippe marketing- en salestermen: wat bedoel je nou eigenlijk?

Natuurlijk kent elke sector zijn eigen vakjargon maar wanneer je met een reclame- en marketingbureau om de tafel gaat heb je soms het idee dat degene voor je van een andere planeet komt. Dit zorgt soms voor hilarische situaties want vaak wordt er instemmend geknikt bij de zoveelste ‘snelle’ marketingterm maar achteraf blijkt dat de boodschap toch niet helemaal is overgekomen.


In onze gesprekken met de vaak technische en praktische bedrijven proberen wij deze ‘gladde’ termen een beetje te voorkomen. Het bedrijfsleven is tenslotte al uitdagend genoeg. Maar tijdens onze jaarlijkse evaluatie moeten we met enige zelfspot bekennen dat wij ons er ook weleens schuldig aan maken.


We delen graag een lijstje met de leukste, hipste en onbedoeld grappigste marketing- en salestermen om je een beetje wegwijs te maken in de wereld van de pr, marketing en communicatie. Heb je ook nog een leuke term waar we samen om kunnen lachen en die we aan onze lijst kunnen toevoegen of wil je weten wat het betekent?


  1. Een buzz creëren.
  2. Je moet dit echt crossmediaal aanpakken.
  3. Ik moet de campagne alleen nog even finetunen.
  4. The next big thing.
  5. We gaan het voor je monitoren, tackelen, uitrollen en aftikken.

6. 'Out of the box' durven denken.
7. Snel schakelen, even sparren, brainen
.

8. Wij doen aan contentmarketing en co-creatie met een ATL campagne.

Hierbij is de click true rate, conversie en bouncepercentage erg belangrijk.

9. Hoe verhoog je jouw 'Likeability' en genereer je nieuwe leads?

10. Wat is the 'tone of voice' van jouw campagne?